Προχθές ολοκληρώθηκε στην Βουλή των Ελλήνων η ψήφιση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Εσωτερικών στο οποίο, εμπεριέχονταν, μεταξύ πολλών άλλων , και συγκεκριμένες διατάξεις για την πρόσληψη μόνιμου ή αορίστου χρόνου προσωπικού στους ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού (και τα νομικά πρόσωπα αυτών) χωρίς αυτές οι προσλήψεις να “σκοντάφτουν” ή να “κολλάνε” στην αναστολή προσλήψεων λόγω εκλογών.

Και εξηγούμαι:

Με βάση το άρθρο 78 του νόμου 4257 που ψηφίστηκε το 2014, εξισώθηκε η περίοδος αναστολής προσλήψεων ή πάσης φύσεως υπηρεσιακών μεταβολών στους ΟΤΑ πριν τη διεξαγωγή των αυτοδιοικητικών εκλογών, με την περίοδο αναστολής λόγω εθνικών εκλογών.

Φυσικά, το παραπάνω άρθρο δεν έλαβε καθόλου υπόψη το γεγονός πως, εν αντιθέσει με ότι συμβαίνει στις εθνικές εκλογές, στις αυτοδιοικητικές, μεσολαβεί ένα μακρό διάστημα αρκετών μηνών μέχρι την ανάληψη των καθηκόντων από τις νέες αιρετές διοικήσεις. Κατά τη διάρκεια όλης αυτής της περιόδου δηλαδή, συνέχιζε, μέχρι προχθές, να ισχύει το “απαγορευτικό” σε προσλήψεις στους ΟΤΑ, γεγονός που δημιουργούσε και δημιουργεί, μέχρι και σήμερα, πλείστες όσες δυσκολίες στους αιρετούς και στους οργανισμούς των ΟΤΑ που έτσι και αλλιώς, όλοι το γνωρίζουμε, αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες με την υποστελέχωση των υπηρεσιών κτλ

Τι “εγκληματικό” προβλέπεται λοιπόν με το άρθρο 82 του νομοσχεδίου που ψηφίστηκε προχθές;

ότι δεν θα ισχύει η αναστολή στις προσλήψεις στους ΟΤΑ – και στα νομικά πρόσωπα αυτών – κατά το διάστημα από την προκήρυξη των αυτοδιοικητικών εκλογών και μέχρι την εγκατάσταση των νέων δημοτικών ή περιφερειακών αρχών, με την προϋπόθεση φυσικά ότι οι προκηρύξεις των αντίστοιχων θέσεων θα έχουν δημοσιευθεί από το ΑΣΕΠ πριν από την προκήρυξη των αυτοδιοικητικών εκλογών,

ότι εξαιρείται της αναστολής των υπηρεσιακών μεταβολών η διαδικασία επιστροφής των πρώην δημοτικών αστυνομικών από τα σωφρονιστικά καταστήματα – στα οποία, θυμίζω, είχαν μεταφερθεί μετά την «μεταρρύθμιση»/κατάργηση της δημοτικής αστυνομίας από τον τότε Υπουργό Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Κυριάκο Μητσοτάκη – για την επαναστελέχωση της δημοτικής αστυνομίας,

ότι εξαιρούνται επίσης της αναστολής προσλήψεων, για το συγκεκριμένο διάστημα, όλα τα προγράμματα κοινωφελούς χαρακτήρα που «τρέχουν» αυτήν την στιγμή ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος να μείνουν αρκετές υπηρεσίες σε δήμους και φορείς του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας, χωρίς το ανθρώπινο δυναμικό στο οποίο υπολογίζουν προκειμένου να υλοποιήσουν το έργο τους (περίπου 9.000 μακροχρόνια άνεργοι απασχολούνται αυτήν την στιγμή σε τέτοια προγράμματα και λαμβάνουν ένα σταθερό, μηνιαίο εισόδημα, προσφέροντας ταυτόχρονα στις τοπικές κοινωνίες,

ότι εξαιρούνται επίσης της «αναστολής προσλήψεων» του «επίμαχου» διαστήματος οι διορισμοί, οι προσλήψεις και κάθε υπηρεσιακή μεταβολή για την πλήρωση θέσεων στις ανταποδοτικές υπηρεσίες των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού που περιλαμβάνονται στην προκήρυξη του ΑΣΕΠ 3Κ/2018 (πρόκειται για τις πάνω από 8.500 μόνιμες προσλήψεις προσωπικού στις υπηρεσίες καθαριότητας των Δήμων που «τρέχει» το Υπουργείο Εσωτερικών, προσλήψεις εξαιρετικά απαραίτητες και σε αυτό συμφωνούν και όλοι οι Δήμαρχοι, διαδικασία η οποία είχε ξεκινήσει από το 2017 αλλά καθυστερεί λόγω ΑΣΕΠ και εξαιτίας του μεγάλου όγκου των αιτήσεων που έχουν κατατεθεί για τις εν λόγω θέσεις),

τέλος, ότι εξαιρούνται της αναστολής των προσλήψεων όλες εκείνες οι προσλήψεις ορισμένου χρόνου, οι λεγόμενες και «εποχικές», που έχουν ακριβώς να κάνουν με ειδικότητες (ναυαγοσώστες, υδρονομείς άρδευσης, πυρασφάλεια, εργαζόμενοι στις παιδικές κατασκηνώσεις κτλ) που πρέπει να προσληφθούν την συγκεκριμένη περίοδο του χρόνου που συμπίπτει από την προκήρυξη των αυτοδιοικητικών εκλογών και μέχρι να αναλάβουν οι νέες εκλεγμένες αυτοδιοικητικές διοικήσεις (οι συγκεκριμένες εξαιρέσεις προβλέπονταν και στον νόμο του 2014).

Όποιος, λοιπόν, έχει στοιχειώδη επαφή με την πραγματικότητα στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, μπορεί να αντιληφθεί γιατί ήταν απολύτως αναγκαίο να ψηφιστεί το συγκεκριμένο άρθρο, που περιλαμβάνει όλα τα παραπάνω, ακριβώς για να «φύγει από τη μέση» μία ρύθμιση – στρέβλωση που μόνο επιπρόσθετα εμπόδια δημιουργούσε στους ΟΤΑ και έκανε τη ζωή των δημοτικών αρχών ακόμη δυσκολότερη.

Το εντυπωσιακότερο όλων στοιχείο, ήταν, ότι για μία ακόμη φορά, σε ένα ακόμη θετικό μέτρο, το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας επέλεξε να καταψηφίσει το άρθρο 82 του Νομοσχεδίου (μαζί με την Χρυσή Αυγή και την Ένωση Κεντρώων). Προφανώς για το κόμμα του κ. Μητσοτάκη, οι 8.500 μόνιμες προσλήψεις στις υπηρεσίες καθαριότητας των Δήμων, η επαναστελέχωση της δημοτικής αστυνομίας (που ο ίδιος είχε καταργήσει), η ομαλή συνέχιση των προγραμμάτων κοινωφελούς εργασίας που προσφέρουν σημαντική βοήθεια στους οργανισμούς των ΟΤΑ και δίνουν ταυτόχρονα δουλειά σε 9.000 μακροχρόνια άνεργους, όλα τα παραπάνω μαζί, δεν λένε και πολλά.

Ο κ. Μητσοτάκης και το περιβάλλον του, άλλωστε, φαίνεται πως έχουν άλλα σχέδια για τους Δήμους και τους ΟΤΑ: επιβολή «ΈΝΦΙΑ στους Δήμους», όπως μας είχε δηλώσει ο ίδιος ο αρχηγός της ΝΔ φέτος στη ΔΕΘ – να γίνουν δηλαδή οι πλούσιοι δήμοι πλουσιότεροι και οι φτωχότεροι να κλαίνε την μοίρα τους, αυτός σημαίνει στην πράξη αυτή η πρόταση – ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών καθαριότητας όπου «χρειάζεται» ή «κρίνεται σκόπιμο» – καταλαβαίνουμε όλοι καλά τι σημαίνει αυτό – «απολύσεις συμβασιούχων» όπως μας είχε δηλώσει παλαιότερα και ο αναπληρωτής εκπρόσωπος τύπου της ΝΔ κ. Κυρανάκης.

Καμία πρόσληψη, καμία ενίσχυση στους Δήμους λοιπόν, καμία πρόσληψη στην Παιδεία. Θυμίζω ότι μόλις λίγο καιρό πριν το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας δεν υπερψήφισε τις 15.000 προσλήψεις στην Δημόσια Παιδεία σε βάθος τριετίας, αρχής γενομένης από τις 4.500 προσλήψεις εντός 2019 στην Ειδική Αγωγή. Προφανώς για τον κ. Μητσοτάκη και το κόμμα του, όλα τα παραπάνω περνούν σε δεύτερη μοίρα. Για να μην ξεχάσουμε κιόλας και την επιμονή όλων των στελεχών της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης να επανέλθει ο κανόνας 1 προς 5 (μία πρόσληψη για κάθε 5 αποχωρήσεις) στο Δημόσιο, από το 1 προς 1 που ισχύει σήμερα, γεγονός που οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην διαιώνιση των κενών και των ελλείψεων σε σχολεία, νοσοκομεία, υπηρεσίες κτλ.

Τέλος, ειδικά για τον Έβρο, φαίνεται πως στην ΝΔ ούτε είδαν ούτε άκουσαν την πρόσφατη επιστολή 40 Δημάρχων, μεταξύ των οποίων και 3 Δημάρχων από την Περιφέρειά μας, οι οποίοι και σε δηλώσεις τους διευκρινίζουν γιατί στην πραγματικότητα επιβάλλεται η υπερψήφιση του συγκεκριμένου άρθρου, ώστε να καταστεί ομαλή και εύρυθμη η λειτουργία των ΟΤΑ – που έχουν τις δικές τους τοπικές και ειδικές ανάγκες, όλοι το ξέρουμε αυτό – χωρίς να «βραχυκυκλώνουν» κάθε φορά και στιγμή από το τι συμβαίνει και τις εξελίξεις που υπάρχουν σε επίπεδο Κεντρικής Διοίκησης.

Προηγούμενο άρθροΕΘΝΕΓΕΡΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΑΡΩΝΕΙΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΟΣ Α΄- Η ηρωική θυσία του κατά τον αγώνα της εθνικής παλιγγενεσίας του 1821 (γράφει ο Ιωάννης Ελ. Σιδηράς)
Επόμενο άρθροΣυνάντηση υπ. Περιφερειάρχη ΑΜΘ Α. Καραγιώργη με τον πρύτανη του Τ.Ε.Ι. Δ. Μπαντέκα