ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΤΟΝ ΟΡΙΖΟΝΤΑ …ΑΛΛΑ ΠΟΤΕ ;!

Από τον Ηλία Ν.Ηλιακόπουλο *

Είναι σίγουρο ότι βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο !Δεν είναι όμως καθόλου σίγουρο για το πότε θα γίνουν και με ποιο τρόπο θα γίνουν ! Καλώς ή κακώς ο σίγουρος οδοδείκτης για την ανίχνευση διενέργειας τους είναι το ίδιο το Σύνταγμα(Σ)

Η λήξη της βουλευτικής περιόδου με την εξάντληση της τετραετίας αποτελεί τον μόνο τρόπο ομαλού τερματισμού του βίου της Βουλής (Άρθρο 53 παρ 1 του Σ) Μόλις λήξει η βουλευτική περίοδος με προεδρικό διάταγμα που προσυπογράφεται από το Υπουργικό Συμβούλιο διατάσσεται η διενέργεια γενικών Βουλευτικών εκλογών μέσα σε τριάντα ημέρες και η σύγκληση της νέας Βουλής σε τακτική σύνοδο μέσα σε άλλες τριάντα ημέρες ! Δεν βρισκόμαστε όμως ακόμη σε τέτοια κατάσταση αφού η τετραετία λήγει αρχές Ιουλίου 2023 ! Με την λήξη της τετραετίας η Βουλή δεν διαλύεται απλά λήγει η θητεία της( βλ για την εννοιολογική αυτή διαφορά Δ Τσάτσο ,Συνταγματικό Δίκαιο τομ Β σελ 237 με την επισήμανση ότι την ευθύνη για την σύγχυση αυτή φέρει ο Συντακτικός Νομοθέτης ο οποίος στο άρθρο 35παρ 2 Σ στις περιπτώσεις μη προσυπογραφής των πράξεων του Προέδρου της Δημοκρατίας ρητά κάνει λόγο για διάλυση της Βουλής και στην περίπτωση της ομαλής λήξης της θητείας της Βουλής ,Άρθρο 53 Σ )

Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις στις οποίες η Βουλή διαλύεται πριν λήξη η θητεία της γίνεται λόγος για πρόωρο τερματισμό της θητείας της Βουλής .

Το ερώτημα που τίθεται κατά λογική αναγκαιότητα είναι ποιος έχει την δυνατότητα να διαλύει πρόωρα την Βουλή σύμφωνα με το αναθεωρημένο Σύνταγμα;!

Σύμφωνα με την παρ 1 του άρθρου 41 του Σ ο πρόεδρος της Δημοκρατίας( ΠτΔ) μπορεί να διαλύσει την Βουλή , αν έχουν παραιτηθεί ή και καταψηφιστεί απ΄ αυτή δυο κυβερνήσεις και η σύνθεση της δεν εξασφαλίζει κυβερνητική σταθερότητα .Με το αναθεωρημένο Σύνταγμα περιορίζεται σημαντικά η εξουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας να διαλύει την Εθνική Αντιπροσωπεία .Αντίθετα με το παλαιό Σύνταγμα μπορούσε ο Πρόεδρος κατά την δική του διακριτική ευχέρεια να διαλύσει την Βουλή αν η τελευταία βρισκόταν σε προφανή δυσαρμονία με το λαϊκό αίσθημα , αφού συμβουλευόταν το Συμβούλιο της Δημοκρατίας. Το τελευταίο όμως καταργήθηκε και έτσι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έχει πολύ περιορισμένες δυνατότητες να διαλύσει πρόωρα την Βουλή.( Βλ για τα παραπάνω Κώστας Μαυριάς Συνταγματικό Δίκαιο δεύτερη έκδοση σελ 658 επ)

Ακόμη με την παρ 2 του άρθρου 41 του Σ ο πρόεδρος της Δημοκρατίας διαλύει την Βουλή με πρόταση της Κυβέρνησης που έχει λάβει ψήφο εμπιστοσύνης για ανανέωση της λαϊκής εντολής προκειμένου να αντιμετωπιστεί εθνικό θέμα εξαιρετικής σημασίας.

Εφόσον λοιπόν δεν έχει λήξει ακόμη η Βουλευτική περίοδος άρα βρισκόμαστε σε στάδιο πρόωρης διάλυσης της Βουλής υπάρχουν μόνο οι δυνατότητες του άρθρου 41 παρ 1 και 2 του Σ για να διαλυθεί πρόωρα η Βουλή με πρωτοβουλία του Προέδρου της Δημοκρατίας δηλαδή αν έχουν παραιτηθεί δυο κυβερνήσεις….. η με πρόταση της κυβέρνησης…για ανανέωση της λαϊκής εντολής…προκειμένου να αντιμετωπιστεί εθνικό θέμα εξαιρετικής σημασίας .Μόνο κάτω από αυτές τις προϋποθέσεις μπορεί να διαλυθεί πρόωρα η Βουλή! Ποιο όμως είναι το εθνικό θέμα για να διαλυθεί η Βουλή με την σύμπραξη ΠτΔ και κυβέρνησης;! Τουλάχιστον η κυβέρνηση δεν έχει εισφέρει κανένα τέτοιο Εθνικό θέμα … Πως λοιπόν θα εκδοθεί προεδρικό διάταγμα που θα προσυπογράφεται από το Υπουργικό Συμβούλιο για να διενεργηθούν εθνικές εκλογές λόγω λήξης της θητείας της Βουλής ;! Αφού η θητεία της δε έληξε ακόμη !Γιατί ακούγεται η ημερομηνία της 9 Απριλίου 2023 ως πιθανή ημερομηνία εκλογών χωρίς όμως να συνδέεται με ένα εθνικό θέμα ή να έχουν παραιτηθεί από την Βουλή δυο κυβερνήσεις ! Αν τελικά οριστούν εκλογές με αυτόν τον τρόπο υπάρχει ναι ή όχι σαφής παραβίαση του Συντάγματος;! Χώρια που δεν ανακοινώνεται η ημερομηνία των εκλογών .Και αυτό βάζει σε σκέψεις … Από πού εξαρτάται άραγε ο Πρωθυπουργός …;! Γιατί τελικά δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι εκλογές θα γίνουν σύντομα και μάλιστα αρχές Απριλίου ! Γιατί δεν είναι απίθανο να γίνουν τελικά στο τέλος της βουλευτικής περιόδου , δηλαδή τον ερχόμενο Ιούλιο! Οπότε τότε δεν θα απαιτείται για την προκήρυξη εκλογών η πρόταξη εθνικών θεμάτων ! Όμως μπαίνει αμείλικτο και το ερώτημα …Οι δικές μας εκλογές είναι άραγε ανεπηρέαστες από τις διεθνείς συγκυρίες και εξελίξεις …;! Όταν στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δεν φτάνουν πια μόνο Leopard αλλά και έμψυχο δυναμικό , τότε οι ισχυροί έχουν κάθε λόγο να επηρεάσουν την επιμήκυνση του χρόνου των δικών μας εκλογών… Ίσως είναι η απάντηση για την αφωνία του Πρωθυπουργού στον προσδιορισμό της ημερομηνίας των εκλογών…Μη γελιέστε λοιπόν !

Πέρα όμως από όλα τα παραπάνω ερωτήματα , τώρα με όσα πλανώνται η κυβέρνηση δεν τηρεί τις προϋποθέσεις του άρθρου 41 του Σ ….! Που είναι το εθνικό θέμα για να προκηρύξουν πρόωρες εκλογές ;! Εκτός κι αν υπάρχει αλλά η κυβέρνηση δεν το λέει …Και πώς να μην υπάρχει όταν το Εθνικό θέμα το οποίο εφιαλτικά πλανάται στον ορίζοντα είναι η συνεκμετάλλευση στο Αιγαίο …είναι η απώλεια εθνικής κυριαρχίας στις επονομαζόμενες « Πρέσπας του Αιγαίου» είναι η απεμπόληση της οριοθέτησης ΑΟΖ….και υφαλοκρηπίδας της χώρας ! Είναι η Νομιμοποίηση των Φανς για να βγάλουν στο σφυρί την περιουσία των Ελλήνων … που θα οδηγεί στην απώλεια της πρώτης κατοικίας των Ελλήνων… Εθνικά θέματα που δεν μπορεί να τα αντιμετωπίσει μόνη της η κυβέρνηση αλλά δυστυχώς απαιτείται Συγκυβέρνηση ! Τι άλλο θέλουμε για να καταλάβουμε ότι κάποιοι παίζουν με τις τύχες του Έθνους και ετοιμάζουν « πρόωρες εκλογές» χωρίς να τηρούν το Σύνταγμα !

* Ο Ηλίας Ν. Ηλιακόπουλος είναι Διδάκτωρ Νομικής Δικηγόρος και δραστηριοποιείται στον χώρο της Θράκης

 

Προηγούμενο άρθροΏρες ευθύνης (γράφει η Μαρία Ι. Γιαλαμά)
Επόμενο άρθροΓιατί συνεχίζουν να σκοτώνονται στην Ουκρανία; (γράφει ο Δημήτρης Μακροδημόπουλος)