ΣΕ  ΠΟΙΟ  ΚΑΜΠΑΝΑΚΙ  ΘΑ  ΞΥΠΝΗΣΟΥΜΕ ;

(ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ  ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ   ΛΙΜΑΝΙΩΝ) 

Ακριβώς πριν από δυο χρόνια, το Σεπτέμβριο του 2013, είχα γράψει ένα άρθρο με τίτλο «Το ΑSYAPORT  Ραιδεστού  απειλεί το λιμάνι μας». Μεταξύ άλλων έγραφα ότι… η υπόθεση ΑSYAPORT, στη Θάλασσα του Μαρμαρά, στη «γειτονιά» μας, φέρνει στο προσκήνιο και πάλι το λιμάνι μας. Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης,  που σαν άλλο «γεφύρι της Άρτας» επί είκοσι χρόνια φτιάχνεται και ακόμα γίνεται… ότι …έρχονται φουρτούνες στα λιμάνια μας και μαύρα σύννεφα στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης…

Από τότε, και αναφέρομαι αποκλειστικά στον τομέα των λιμανιών, χτύπησαν τουλάχιστον τρία προειδοποιητικά καμπανάκια, αλλά κανένας υπεύθυνος δεν έδωσε σημασία.

(α)   Στις 16 Δεκεμβρίου 2013, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (European Bank for Reconstruction and Development – EBRD) ανακοίνωσε τη χορήγηση δανείου ύψους 92.000.000 δολαρίων για την ολοκλήρωση των έργων στο Σταθμό εμπορευματοκιβωτίων (containers terminal) του ΑSYAPORT, υπογραμμίζοντας ότι η Τουρκία συνεχίζει να βελτιώνει τις υποδομές της για να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για τη διατήρηση της ισχυρής οικονομικής ανάπτυξης της…

)  Στις 6 Ιουλίου 2015, το ΑSYAPORT ξεκίνησε τη λειτουργία του, υπογράφοντας συμφωνία με την MSC (Mediterranean Shipping Company) τη δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο.

(γ)   Στις 17 Σεπτεμβρίου 2015, η COSCO (China Ocean Shipping Company) μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον πλανήτη, ανακοίνωσε ότι η θυγατρική της Cosco Pacific συνεργάστηκε με τις εταιρείες China Merchants Holding International (CMHI) και China Investment Corporation (CIC) σχηματίζοντας μια κοινοπρακτική εταιρεία η οποία, στις 16 Σεπτεμβρίου 2015, υπέγραψε συμφωνία για την απόκτηση του 65% των μετοχών του  Kumport  Terminal, μέσω του Χρηματιστηρίου της Σαγκάης, με τίμημα 940 εκατ. $.

Το Kumport βρίσκεται στο λιμάνι Ambarli, στην βορειοδυτική ακτή της θάλασσας του Μαρμαρά, στην ευρωπαϊκή πλευρά της Κωνσταντινούπολης. Απέχει 35 χιλιόμετρα από τα Στενά του Βοσπόρου, δίνοντας «ανάσα» σε αυτά με την περικοπή δρομολογίων από και προς την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας. Είναι ο τρίτος μεγαλύτερος σταθμός εμπορευματοκιβωτίων (containers terminal) στην Τουρκία. Είναι, για να κάνουμε ένα παραλληλισμό με τα ελληνικά δεδομένα, ότι είναι για εμάς το Ικόνιο στο λιμάνι του Πειραιά. Διαχειρίζεται ετησίως 1,84 εκατ. teu και έχει τη δυνατότητα να επεκταθεί για να χειριστεί μέχρι 3,5 εκατομμύρια teu.

Δεν θα αναφερθούμε στα εκατέρωθεν ταξίδια στην Αθήνα και το Πεκίνο υπουργών και πρωθυπουργών των δυο χωρών, την τελευταία πενταετία, αλλά μόνο στην επίσκεψη του προέδρου της εταιρείας, στις 19 Μαΐου 2010 στον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κ. Παπούλια, όπου τον ενημέρωσε για τις επενδύσεις που ενδιαφέρεται να κάνει η εταιρεία του στην Ελλάδα.

   Πέντε χρόνια μετά, αυτές οι επενδύσεις, ακόμα σέρνονται… οι διαγωνισμοί τελματώνουν…τα χρονικά όρια εφαρμογής του 3ου Μνημονίου εξαντλούνται…

   Την ώρα που στην Ελλάδα πάμε από Κυβέρνηση σε Κυβέρνηση και από εκλογές σε εκλογές, σε «πόλεμο» για τις ιδιωτικοποιήσεις των λιμανιών με τις επιστολές της ΟΜΥΛΕ προς τον πολιτικό κόσμο της χώρας και προσφυγές στο ΣτΕ, το τρίτο καμπανάκι, και αυτό μέσω Τουρκίας, δεν φαίνεται να μας ξυπνά.

Αν συνεχίσουμε έτσι, θα χάσουμε ένα από τα σημαντικότερα γεωστρατηγικά και οικονομικά όπλα που διαθέτουμε και που βέβαια δεν είναι άλλο από τα λιμάνια μας.

Και όχι απλά θα τα χάσουμε αλλά θα τα έχουμε παραδώσει αμαχητί στην Τουρκία, εδραιώνοντας τη θέσης της στο παγκόσμιο εμπορικό και οικονομικό γίγνεσθαι.

Έλεος.

Αλεξανδρούπολη   Σεπτέμβρης  2015

ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ  ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Υποναύαρχος ΛΣ (ε.α)

Προηγούμενο άρθροΑ. Τσιακίρη: «Το οικογενειακό ιστορικό παίζει ρόλο στην απόκτηση Αλτσχάιμερ»
Επόμενο άρθροΝέα ανακοίνωση διαμαρτυρίας και αγανάκτησης από Εθνικό και Ολυμπιάδα με αποδέκτη τον κ. Λαμπάκη