Σε περίοδο έντονης κινητικότητας, στρατιωτικής και εμπορικής, εισέρχεται το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, o ρόλος του οποίου ως τερματικού σταθμού στην εξαγωγή φορτίων αγροτικών προϊόντων και μεταλλευμάτων από την Ουκρανία προς τη Μεσόγειο και από εκεί σε όλο τον κόσμο αναδεικνύεται μετά και την άνευ απτών αποτελεσμάτων συνάντηση Μεβλούτ Τσαβούσογλου και Σεργκέι Λαβρόφ στην Αγκυρα, για τη δημιουργία ασφαλούς διαδρόμου διέλευσης των πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα.

Σχετικές συζητήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη μεταξύ Ε.Ε., ουκρανικής και ελληνικής πλευράς και αφορούν τη λειτουργία οδικού και σιδηροδρομικού άξονα μέσω Μολδαβίας, Ρουμανίας, Βουλγαρίας με κατάληξη το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ώστε να παρακαμφθεί η ναρκοθετημένη και επικίνδυνη Μαύρη Θάλασσα.

Στρατιωτικές ασκήσεις

Στο όλο σκηνικό, την περασμένη εβδομάδα μετακινήθηκαν με το μεταγωγικό «Anvil Point», που είχε καταπλεύσει για τον σκοπό αυτό στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, 630 Βρετανοί των ειδικών δυνάμεων με 340 οχήματα προερχόμενοι από τη Βόρεια Μακεδονία.

Οι κομάντος ήταν μέρος συνολικής δύναμης 4.600 ανδρών (Αμερικανών, Γάλλων, Ιταλών, Ελλήνων, Αλβανών, Μαυροβούνιων και Βoρειομακεδόνων) που έπαιρναν μέρος στην άσκηση «Rapid Response 2022», του κέντρου εκπαίδευσης στο Κρίβολακ και είχε ως στόχο την εικονική αναχαίτιση «εχθρικών δυνάμεων» σε περίπτωση επέκτασης της ουκρανικής κρίσης στα Βαλκάνια.

Το καλοκαίρι, ωστόσο, ο μεταφορικός «πυρετός» στο λιμάνι θα ανέβει κατακόρυφα, καθώς από τα μέσα του τρέχοντος μηνός έως και τις 30 Σεπτεμβρίου έχει σχεδιαστεί η διέλευση αμερικανικών στρατευμάτων και οπλισμού, προς και από τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Πηγή με άμεση γνώση της κινητικότητας στο λιμάνι ανέφερε στην «Κ» ότι «μέσα στο καλοκαίρι θα έχουμε τη μεγαλύτερη μετακίνηση στρατιωτικών μέσων που έχει γίνει ποτέ από την Αλεξανδρούπολη, στο πλαίσιο της αναδίπλωσης και ανανέωσης της στρατιωτικής παρουσίας των ΗΠΑ σε Πολωνία και Ρουμανία».

Κατά τα φαινόμενα, οι αμερικανονατοϊκές μετακινήσεις θα συμπέσουν με αυξημένη ελληνοτουρκική στρατιωτική παρουσία και κινητικότητα στο ανατολικό Αιγαίο, γεγονός που ανεβάζει περαιτέρω το ενδιαφέρον στο Θρακικό Πέλαγος.

Πληροφορίες από την Αλεξανδρούπολη ανέφεραν πως ταυτόχρονα με τις στρατιωτικές μετακινήσεις, διεξάγονται συζητήσεις για τη χρήση του λιμανιού στη μεταφορά χύδην φορτίων από την Ουκρανία προς τη Μεσόγειο, τα οποία δεν μπορούν να εξαχθούν λόγω του ρωσικού αποκλεισμού στα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, αλλά και της «ασφυξίας» στα στενά του Βοσπόρου. Ειδικότερα, οι Ουκρανοί φέρονται να συζητούν με την Ε.Ε. και την Ελλάδα το άνοιγμα χερσαίου διαδρόμου προς την Αλεξανδρούπολη για την εξαγωγή μέσω του λιμανιού της φορτίων σιταριού, καλαμποκιού, ηλιόσπορου, αλλά και σιδηρομεταλλευμάτων, όπως και γυαλιού, του οποίου η Ουκρανία είναι η πρώτη στον κόσμο παραγωγός χώρα. Ειδικά για το γυαλί η έλλειψή του έχει ως αποτέλεσμα να σταματήσει σχεδόν η παραγωγή ηλιακών θερμοσιφώνων και φωτοβολταϊκών στην Ευρώπη και όχι μόνο!

Μέσα στο καλοκαίρι θα γίνει η μεγαλύτερη μετακίνηση αμερικανονατοϊκών στρατιωτικών μέσων, που έχει γίνει ποτέ από την πόλη.

Ταυτόχρονα οι Ουκρανοί σχεδιάζουν και εισαγωγές, μέρος εξ αυτών τουλάχιστον, από τη Δύση και κυρίως τις ΗΠΑ, μέσω Αλεξανδρούπολης, δεδομένου ότι ο δρόμος του Ευξείνου Πόντου έχει ουσιαστικά κλείσει γι’ αυτούς.

Σχετικά αναφερόταν ότι το πρώτο προς εξαγωγή φορτίο με 70.000 τόνους σιτάρι που επιχείρησαν να εξαγάγουν μέσω του λιμανιού της Κωνστάντζας στη Ρουμανία, μπλοκαρίστηκε και αγνοείται κάπου στη Μαύρη Θάλασσα, λόγω του συνωστισμού στα στενά του Βοσπόρου.

Τον γύρο του κόσμου, εξάλλου, εξακολουθούν να κάνουν πληροφορίες, ότι οι Ρώσοι κατάσχουν ουκρανικά φορτία στη Μαύρη Θάλασσα και τα πωλούν σε Τούρκους, με τις δύο πλευρές να επιδίδονται σε πειρατεία και λαθρεμπόριο.

Από τον τοπικό Οργανισμό Λιμένος μεταδιδόταν ότι τουλάχιστον οκτώ αποστολές φορτίων έγιναν από τις αρχές του χρόνου μέσω Αλεξανδρούπολης σιδηροδρομικώς –εντός πέντε ημερών μάλιστα– προς το Ζάγκαν της Πολωνίας και μέσα στο καλοκαίρι πρόκειται να αρχίσουν μεταφορές στρατιωτικών και εφοδιαστικών φορτίων με τρένο και προς τις χώρες της Βαλτικής.

Αρμόδιες πηγές έλεγαν πως αν οι συζητήσεις ευοδωθούν, τότε η Αλεξανδρούπολη με το λιμάνι της θα καταστεί η πύλη εξόδου των ουκρανικών γεωργικών και μεταλλευτικών προϊόντων στη Μεσόγειο και από εκεί στις διε-θνείς αγορές, και φυσικά εισαγωγής φορτίων από τη Δύση και την Απω Ανατολή.

Οι ίδιες πηγές επέμεναν ότι το λιμάνι διαθέτει τις υποδομές για έναν τέτοιο ρόλο –σε πρώτη φάση με μικρά πλοία– και πρόκειται να τις βελτιώσει περαιτέρω η έλευση ιδιώτη επενδυτή που αναμένεται να προκύψει από το επικείμενο άνοιγμα του διεθνούς διαγωνισμού.

Σιδηροδρομικές μεταφορές

Ωστόσο, για την ασφαλή και απρόσκοπτη σιδηροδρομική μεταφορά φορτίων προς και από την Ουκρανία στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, θα χρειαστούν κάποιες μετατροπές στο δίκτυο ή και σε συρμούς, ώστε να επιτευχθεί συμβατότητα με τις υφιστάμενες υποδομές. Τα ελληνικά εμπορικά τρένα πάντως μπορούν και διασχίζουν άνετα τα δίκτυα της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας. Το όλο ζήτημα των σιδηροδρομικών μεταφορών από και προς την Ουκρανία πρόκειται να συζητηθεί τις επόμενες μέρες με τη μετάβαση στην Αλεξανδρούπολη στελεχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Οι προοπτικές του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών και της διαφαινόμενης παρατεταμένης γεωπολιτικής αστάθειας, που σημαίνει επισφάλεια στον δίαυλο του Βοσπόρου, έφεραν στις αρχές της εβδομάδας Σαουδάραβες επενδυτές στην Αλεξανδρούπολη, που μπαίνει για τα καλά στον παγκόσμιο χάρτη της διακίνησης εμπορευμάτων.

ΠΗΓΗ www.kathimerini.gr

Προηγούμενο άρθροΕυάγγελος Μυτιληνός: “Δεν έχει κατατεθεί ούτε μια πρόταση για έργο από τη ΔΕΥΑΑ”
Επόμενο άρθροΣτους αιθέρες το πρώτο ελληνικό F-16V