Η εταιρεία που είναι υπεύθυνη για την κατασκευή του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας χαιρέτισε την Τρίτη (1 Φεβρουαρίου) την τελική επενδυτική απόφαση για την ανάπτυξη ενός τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στα ανοικτά της Αλεξανδρούπολης ως μια σημαντική ευκαιρία για την αύξηση της χωρητικότητας του αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ των δύο χωρών.

Το έργο IGB (Gas Interconnector Greece-Bulgaria) μήκους 182 χιλιομέτρων θα συνδέει τη Στάρα Ζαγόρα στη Βουλγαρία και την Κομοτηνή στην Ελλάδα.

Η ICGB AD, η εγγεγραμμένη στη Βουλγαρία ελληνοβουλγαρική εταιρεία που είναι υπεύθυνη για την κατασκευή του έργου IGB, δήλωσε ότι ο τερματικός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου έχει μεγάλη σημασία για τις εμπορικές δραστηριότητες του αγωγού IGB, καθώς θα δημιουργήσει σημαντικά περισσότερες ευκαιρίες για τη μεταφορά φυσικού αερίου μέσω του IGB.

Η τελική επενδυτική απόφαση FID για την κατασκευή του Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (INGS) της Αλεξανδρούπολης ελήφθη στις 27 Ιανουαρίου από τους μετόχους της ελληνικής Gastrade SA. Η λήψη της FID αποτελεί το τελευταίο και σημαντικότερο βήμα για την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών.

Σύμφωνα με τη Gastrade, η κατασκευή και λειτουργία του τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου της Αλεξανδρούπολης θα συμβάλει στην ενεργειακή ασφάλεια, ρευστότητα και διαφοροποίηση της χώρας και ολόκληρης της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Παράλληλα, θα ενισχυθεί ο στρατηγικός ρόλος της Ελλάδας, προσφέροντας εναλλακτικές πηγές και διαδρομές για την προμήθεια φυσικού αερίου στην περιοχή.

Μια πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU), με ετήσια χωρητικότητα περίπου πέντε δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου, θα συνδεθεί με το σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου της Ελλάδας με αγωγό μήκους 28 χιλιομέτρων. Μέσω αυτής, το αεριοποιημένο LNG θα μεταφέρεται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας και της ευρύτερης περιοχής – από τη Ρουμανία, τη Σερβία και τη Βόρεια Μακεδονία μέχρι τη Μολδαβία και την Ουκρανία.

Ο τερματικός σταθμός αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία μέχρι το τέλος του 2023, με τη συμβατική ικανότητα επαναεριοποίησης να φτάνει ήδη έως και το 50% της τεχνικής του δυναμικότητας των 5,5 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως.

Η οικογένεια Κοπελούζου, η GasLog Cyprus Investments, η ελληνική εταιρεία κοινής ωφέλειας φυσικού αερίου ΔΕΠΑ Εμπορίας, ο ελληνικός διαχειριστής δικτύου φυσικού αερίου ΔΕΣΦΑ και η βουλγαρική Bulgartransgaz συμμετέχουν στο έργο, το οποίο αναμένεται να αρχίσει να λειτουργεί μέχρι το τέλος του 2023.

Ο Βλαντιμίρ Μαλίνοφ, εκτελεστικός διευθυντής του βουλγαρικού διαχειριστή μεταφοράς φυσικού αερίου Bulgartransgaz, δήλωσε ότι η συμμετοχή του βουλγαρικού κράτους ως μετόχου στο έργο, θα συμβάλει στην ενίσχυση της αγοράς φυσικού αερίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Το έργο θα επιτρέπει, μάλιστα, την πρόσβαση σε εναλλακτικές προμήθειες φυσικού αερίου – επίσης από τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Αίγυπτο, το Κατάρ και άλλες χώρες προς τη Βουλγαρία και τις γειτονικές χώρες.

Σε ξεχωριστή ανακοίνωσή της, η ICBG εξέφρασε την αισιοδοξία της ότι το ενδιαφέρον της αγοράς για τον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας-Βουλγαρίας «οδηγήσει σε νέες ευκαιρίες για την αύξηση της χωρητικότητας του αγωγού».

«Η στρατηγική θέση του αγωγού IGB και η γειτνίασή του με τον τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου, θα προσφέρει τεχνολογικά πλεονεκτήματα στη μεταφορά φυσικού αερίου στους καταναλωτές της Βουλγαρίας. Παράλληλα, θα ενισχυθεί η θέση της χώρας στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής», δήλωσε η ICGB.

«Επιπλέον, η οριστικοποίηση του τερματικού σταθμού LNG θα ενισχύσει τη δυναμικότητα του αγωγού IGB, επιτρέποντας τη μεταφορά μεγαλύτερων ποσοτήτων φυσικού αερίου στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης και την ευκαιρία για την ICGB να αυξήσει τη δυναμικότητα του αγωγού της στα 5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως και να παρέχει αντίστροφη ροή φυσικού αερίου κατά μήκος της διαδρομής του. Αυτό θα επιτρέψει τις παραδόσεις φυσικού αερίου σε ανταγωνιστικές τιμές από διάφορες νέες πηγές -όπως οι ΗΠΑ, το Κατάρ, η Αλγερία- να φτάσουν στους Βούλγαρους καταναλωτές».

Ωστόσο, ένα πρόβλημα που παραμένει είναι ότι ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας-Βουλγαρίας βρίσκεται ακόμη υπό κατασκευή. Λόγω των καθυστερήσεων που προκαλεί η ελληνική εταιρεία που έχει αναλάβει την κατασκευή, η Βουλγαρία φέρεται να χάνει 750.000 ευρώ την ημέρα.

Τα χαμένα οφέλη για τη Σόφια για το περασμένο έτος ανήλθαν σε περισσότερα από 250 εκατομμύρια ευρώ, δήλωσε πρόσφατα ο υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας Αλεξάντερ Νικόλοφ.

Η βουλγαρική κρατική εταιρεία φυσικού αερίου Bulgargaz βρίσκεται επί του παρόντος υπό έρευνα για την αποτυχία της να εξασφαλίσει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσω εναλλακτικών οδών.

Η Βουλγαρία και το Αζερμπαϊτζάν έχουν συνάψει σύμβαση σύμφωνα με την οποία η Βουλγαρία θα εισάγει 1 δισ. κυβικά μέτρα αζέρικου αερίου ετησίως μέσω του διασυνδετήριου αγωγού IGB. Ωστόσο, μόνο περιορισμένες ποσότητες αζέρικου φυσικού αερίου, το οποίο είναι φθηνότερο από το ρωσικό, έχουν μεταφερθεί στη Βουλγαρία μέσω εναλλακτικών οδών.

Η Βουλγαρία χρειάζεται 3 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως για την ετήσια κατανάλωσή της και η συμφωνία της με το Αζερμπαϊτζάν για 1 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως είναι το πρώτο σημαντικό βήμα προς τη μείωση της εξάρτησης της χώρας από τη ρωσική Gazprom.

ΠΗΓΗ www.euractiv.gr

Προηγούμενο άρθροΕυάγγελος Μυτιληνός “Αισθήματα ντροπής προκαλεί η εικόνα στο Β’ νεκροταφείο της Αλεξανδρούπολης”
Επόμενο άρθροΑΙΣΧΟΣ! Στα 2 ευρώ η τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα – Στο 0,70 στη Τουρκία – Στο 1,20 στη Βουλγαρία