ΘΕΜΑ: Τρόπος κατάρτισης, οργάνωσης και λειτουργίας της Λίστας Χειρουργείου

Σχετ.:  α. Αριθμ. Πρωτ. Α3α/οικ. 97136/23-12-2016 Απόφαση Αν. Υπουργού Υγείας.

           β. Αριθμ. Πρωτ. Α3α/οικ. 4121/19-01- 2017 Απόφαση Αν. Υπουργού Υγείας.

           γ. Η από 1 Δεκεμβρίου 2017 Σύσκεψη Διοικητών στο Υπουργείο Υγείας.

 

  1. Σας γνωρίζουμε ότι κατά τη λειτουργία της λίστας χειρουργείου που καθιερώθηκε με τα σχετικά, προέκυψαν ζητήματα που χρήζουν περαιτέρω διευκρινίσεων, καθόσον δεν προσδιορίζονται με σαφήνεια από τις σχετικές εγκυκλίους, αλλά και από την ισχύουσα νομοθεσία. Συγκεκριμένα:

α. Στην παράγραφο 2(β) της (α) σχετικής εγκυκλίου καθορίζεται ότι οι γιατροί συντάσσουν ενημερωτικό σημείωμα για τη σοβαρότητα της νόσου, το οποίο παραδίδεται στον αρμόδιο υπάλληλο. Δεν διευκρινίζεται αν το σημείωμα θα παραδίδεται από το γιατρό ή από τον ασθενή. Το ζήτημα αυτό αναφέρθηκε και στη συνάντηση των Διοικητών που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο, ως μείζον θέμα μη σωστής λειτουργίας της Λίστας, χωρίς να ληφθούν όμως υπόψη οι παρακάτω παράμετροι:

      (1) Υπάρχουν ασθενείς διαφόρων ειδικοτήτων (καρδιοχειρουργική, αγγειοχειρουργική) που μετά την εξέταση τους από το θεράποντα ιατρό και πριν την ένταξή τους στη λίστα, απαιτείται να προβούν σε μια σειρά από εξετάσεις που θα καθορίσουν το βαθμό και την κατηγορία επικινδυνότητας.

(2) Πολλοί από τους παραπάνω ασθενείς διαμένουν σε περιοχές εκτός Αλεξανδρούπολης (Δράμα, Καβάλα), όπως φυσικά συμβαίνει και σε άλλα Κεντρικά νοσοκομεία και είναι δύσκολο να καλούνται να προσκομίσουν το έγγραφο της λίστας στον αρμόδιο υπάλληλο.

(3) Η ασαφής διαδικασία αυτή προσκόμισης του εντύπου επιβεβαιώνεται και στην παράγραφο 2(γ) του ίδιου σχετικού, όπου αναφέρει ότι ο ασθενής θα ενημερώνεται για την ένταξή του στη λίστα, με κάθε πρόσφορο τρόπο.

Από τα παραπάνω μπορεί να δοθεί η ερμηνεία ότι, η ένταξη στη λίστα μπορεί να γίνει και χωρίς τη φυσική παρουσία ασθενούς στο γραφείο της λίστας χειρουργείου.

β. Με την (α) σχετική εγκύκλιο έχει καθοριστεί ότι ο ασθενής θα ενημερώνεται πριν την ένταξή του στη λίστα για τις διαθέσιμες ημερομηνίες που υπάρχουν μέσα στο χρονικό διάστημα που πρέπει να διενεργηθεί η χειρουργική επέμβαση. Από την οδηγία αυτή προκύπτουν τα παρακάτω ερωτήματα:

   (1) Αν σε κάποια ειδικότητα, δεν υπάρχει διαθέσιμη ημερομηνία χειρουργείου για ένα εξάμηνο και εξετάζονται ασθενείς που κατατάσσονται  σε κατηγορία 3 (7 έως 12 εβδομάδες). Αν ενταχθούν στη λίστα σε εμβόλιμη θέση, περιστατικά των κατηγοριών (4) και (5) θα αναβάλλονται συνεχώς με αποτέλεσμα να μη χειρουργηθούν ποτέ.

   (2) Αν δεν ενταχθεί εμβόλιμα ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη και με ποιο τρόπο να στρέψει τον ασθενή σε άλλο νοσοκομείο ή να τον εντάξει στο τέλος της λίστας, με οποιεσδήποτε συνέπειες νομικές ενδεχομένως θα προκύψουν σε περίπτωση που το περιστατικό δεν έχει θετική ιατρικά αντιμετώπιση.

   (3) Με δεδομένο ότι στο νοσοκομείο Αλεξ/πολης  όπως και σε άλλα μεγάλα της ίδιας δυναμικής, υπάρχουν μοναδικές κλινικές για ειδικότητες που καλύπτουν τη περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης, είναι κατανοητό ότι οι λίστες δεν μπορούν να λειτουργήσουν με τις υπάρχουσες 5 κατηγορίες εκτίμησης περιστατικών.

γ. Στην παράγραφο 2(δ) της (α) σχετικής εγκυκλίου καθορίζεται ότι η λίστα συντάσσεται χωριστά για κάθε κλινική, αλλά δεν διευκρινίζεται αν θα συντάσσεται ξεχωριστά και κατά γιατρό, ενώ σε κάποιο άλλο σημείο της εγκυκλίου αναφέρεται ότι ο ασθενής θα επιλέγει χειρουργό, ανάλογα με το χειρουργικό χρόνο που διαθέτει. Μέχρι τώρα στην κείμενη νομοθεσία του Ε.Σ.Υ. καθορίζεται ότι ο Διευθυντής της κλινικής συντονίζει τη λειτουργία της κλινικής χωρίς να προσδιορίζει `με σαφή και αναλυτικό τρόπο:

      (1) την κατανομή του χειρουργικού χρόνου ανάμεσα στους γιατρούς της κλινικής.

       (2) τα κριτήρια με τα οποία θα κατανέμεται ο παραπάνω χρόνος.

Αποτέλεσμα αυτών είναι, να μην προσδιορίζεται ακριβώς ο χειρουργικός χρόνος των γιατρών, με συνέπεια ο υπάλληλος της λίστας να μην μπορεί να δώσει σαφές χρονοδιάγραμμα χειρουργικής επέμβασης για τον ασθενή.

δ. Δεν διευκρινίζεται, αφού συνταχθεί η λίστα, εγκριθεί και αναρτηθεί στην ιστοσελίδα, από ποιον θα διενεργείται η ενημέρωση του ασθενή για την ακριβή ημερομηνία εισόδου στο νοσοκομείο. Υπάρχουν ιατρικά θέματα (όπως διακοπή φαρμακευτικής αγωγής) που μόνος αρμόδιος είναι ο θεράπων γιατρός. Στην περίπτωση αυτή είναι αδύνατο ο υπάλληλος της λίστας να αναλάβει αυτή την ευθύνη, με κίνδυνο αναβολών χειρουργείων και δυσλειτουργίας της λίστας.

ε. Στο γραφείο της λίστας χειρουργείου κατόπιν της εγκυκλίου έχει καθοριστεί η τοποθέτηση ενός υπαλλήλου, που όμως δεν αρκεί να διαχειριστεί 8000 περιστατικά για ένα νοσοκομείο όπως της Αλεξ/πολης, όπως φυσικά και άλλων νοσοκομείων της ίδιας η μεγαλύτερης δυναμικής. Η λειτουργία του γραφείου θα ήταν αποδοτικότερη και ποιο ευέλικτη αν προβλεπόταν η ίδρυση και η λειτουργία ως αυτοτελές γραφείο, υπαγόμενο απευθείας στο Διοικητή του Νοσοκομείου. Η στελέχωση δύναται να γίνει τουλάχιστον με τρεις (3) υπαλλήλους, αποτελούμενο από προϊστάμενο, ένα υπάλληλο Διοικητικό και ένα από το νοσηλευτικό προσωπικό.

στ. Με την εγκύκλιο δεν καθορίζεται αν μπορεί να πραγματοποιηθεί η ένταξη ενός ασθενούς ηλεκτρονικά στη λίστα, χωρίς την προσκόμιση του εντύπου, καθώς πολλά νοσοκομεία διαθέτουν πληροφοριακό σύστημα με αυτές τις δυνατότητες. Απαραίτητη προϋπόθεση στην περίπτωση αυτή η καθιέρωση της ηλεκτρονικής υπογραφής, γεγονός που θα συντελέσει και  στην πάταξη της γραφειοκρατίας.

  1. Κατόπιν τούτου, παρακαλούμε όπως εξετάσετε τα παραπάνω ζητήματα και σε περίπτωση που κρίνεται ότι μπορούν να υλοποιηθούν να μας ενημερώσετε με έκδοση νέων οδηγιών, όπως αναφέρθηκε και στη σύσκεψη των Διοικητών νοσοκομείων στο Υπουργείο Υγείας.
  2. Η καθιέρωση ενός πρωτοποριακού  συστήματος όπως η διαχείριση της λίστας Χειρουργείου, είναι ένα εγχείρημα δύσκολο, επίπονο, απαιτεί λεπτομερή και σοβαρό σχεδιασμό από τις Διοικήσεις των νοσοκομείων, αλλά και την συνδρομή του Υπουργείου Υγείας, προκειμένου να αποτυπωθούν τα αποτελέσματα με την μεγαλύτερη απόδοση και όφελος στους ασθενείς.

Ο Αν. Διοικητής ΠΓΝΕβρου

Σταύρος Τζωίδης

 

   ΕΣΩΤ. ΔΙΑΝΟΜΗ: Διοικητή Π.Γ.Ν.Ε

                                   Δ/ντή Ιατρικής Υπηρεσίας

                                  Δ/ντή Χειρουργικού Τομέα

                                   Επιτροπή Χειρουργείου

 

================================================================================

 

Θέμα: Επέκταση ολοήμερης  λειτουργίας νοσοκομείου και σε προγραμματισμένα χειρουργεία.

ΣΧΕΤ: α. Αρ. αποφ Υ4α/147881/25 Νοε 2010 (ΦΕΚ 1851/Β/2010)

  1. Η θεσμοθετημένη ολοήμερη λειτουργία των νοσοκομείων στην παρούσα φάση αναφέρεται στην εξέταση ασθενών σε απογευματινά εξωτερικά ιατρεία. Διενέργεια χειρουργικών επεμβάσεων εκτός κανονικού ωραρίου (απογεύματα ή Σάββατο και Κυριακή) αν και έχει προβλεφθεί, με το σχετικό, δεν έχει εφαρμοστεί ακόμη.
  2. Με την εφαρμογή της λίστας Χειρουργείων, έγινε για πρώτη φορά στην  Ελλάδα, η αποτύπωση της πραγματικής κατάστασης ανά νοσοκομείο και ειδικότητα. Το νοσοκομείο Αλεξανδρούπολης καλύπτει περιοχές όπου δεν λειτουργούν ιδιωτικές κλινικές στην περιοχή (Ανατολική Μακεδονία και Θράκη) και η λίστα αναμονής σε πολλές χειρουργικές ειδικότητες είναι πολύ μεγάλη. Επιπλέον η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει σημαντικό ποσοστό του πληθυσμού που δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στα ποσά που απαιτούνται για να υποβληθούν σε επεμβάσεις σε ιδιωτικές κλινικές. Η  σχετική απόφαση αναφέρεται σε μικρές και μεσαίες επεμβάσεις με αμοιβές 150 ευρώ, ενώ μία επίσκεψη σε απογευματινά εξωτερικά ιατρεία κοστίζει από 70 εως 80 ευρώ.

Ύστερα από τα παραπάνω προτείνεται η τροποποίηση της σχετικής απόφασης έτσι ώστε να ξεκινήσει η λειτουργία των προγραμματισμένων χειρουργείων εκτός ωραρίου με βάση τα παρακάτω:

α. Τα προγραμματισμένα χειρουργεία να ταξινομούνται με βάση το χειρουργικό χρόνο σε:

     Μικρά (χρόνος μέχρι 30 λεπτά)

     Μεσαία (χρόνος μέχρι 60 λεπτά)

     Μεγάλα (χρόνος μέχρι 120 λεπτά)

     Βαριά (χρόνος περισσότερο από 120 λεπτά)

Προτείνεται να διενεργούνται μόνο Μικρά, Μεσαία και Μεγάλα χειρουργεία. Οι επεμβάσεις θα διενεργούνται κατόπιν εγκρίσεως από την Ιατρική Υπηρεσία και τη Διοίκηση, αφού ληφθεί υπόψη και η διαθεσιμότητα των κλινών στις κλινικές.

β. Το προσωπικό που απαιτείται με βάση την ισχύουσα νομοθεσία είναι:

   (1) Αναισθησιολόγος

         (2) Βοηθός νοσηλευτής αναισθησιολογικού

   (3) Χειρουργός

   (4) Βοηθός (1 ή 2)

   (5) Νοσηλευτής/τρια για εργαλειοδοσία

   (6) Νοσηλευτής/για κίνηση, εάν απαιτηθεί.

Το προσωπικό αυτό θα πρέπει να μην εφημερεύει (και έτσι να μην επηρεάζεται η λειτουργία του νοσοκομείου όσον αφορά στην αντιμετώπιση των εκτάκτων χειρουργείων) και συνεπώς να αμείβεται.

Με βάση τα παραπάνω, θα πρέπει η αμοιβή την οποία θα καταβάλει ο ασθενής να σχετιστεί και με την βαρύτητα του χειρουργείου αλλά και να είναι ικανοποιητική  για το απασχολούμενο προσωπικό.

γ.  Οικονομικά θέματα

       (1). Το νοσοκομείο θα εισπράττει το ΚΕΝ.

       (2). Ο ασθενής θα καταβάλει την αμοιβή του προσωπικού και έτσι δεν θα υπάρχει οικονομική επιβάρυνση για το νοσοκομείο.

       (3). Επιπλέον θα μπορούσε να προβλεφθεί για ασθενείς που έχουν ιδιωτικές ασφάλειες να υπάρχει η δυνατότητα τα χρήματα να καταβληθούν από την ασφαλιστική εταιρεία, όπως ήδη έχει καθορισθεί από τη νομοθεσία και έγκειται στην αρμοδιότητα του Διοικητή του Νοσοκομείου για σύναψη συμβάσεων.

  1. Συνολικό «Όφελος» για το ΕΣΥ

       α. Ελάττωση της λίστα αναμονής- Καταπόλεμηση της διαφθοράς

       β. Αύξηση εσόδων για το νοσοκομείο αλλά και για το προσωπικό.

       γ. Δίνεται η δυνατότητα σε ασθενείς οι οποίοι (για διαφόρους λόγους) δεν επιθυμούν ή δεν μπορούν να περιμένουν στη λίστα αναμονής για κάποια χειρουργική επέμβαση, η να μετακινηθούν σε άλλη πόλη με ιδιωτικό κέντρο υγείας, να εξυπηρετηθούν με λιγότερο κόστος.

  1. Για την εύρυθμη όμως λειτουργία του νοσοκομείου και για την υλοποίηση  της απόφασης θα απαιτηθεί:

          α. ενίσχυση του νοσοκομείου με νοσηλευτικό προσωπικό

          β. αύξηση του προϋπολογισμού

  1. Παρακαλούμε για την ενημέρωση και κατά την κρίση σας ενέργειες.

 

Πίνακας 1. Προτεινόμενες αμοιβές ανά κατηγορία χειρουργείου ενδεικτικά

Ποσοστό % Μικρά Μεσαία Μεγάλα
200 ευρώ 300 ευρώ 500 ευρώ
α. Αναισθησιολόγος 20 40 60 100
β. Βοηθός νοσηλευτής αναισθησιολογικού 8 16 24 40
γ. Χειρουργός 55 110 165 275
δ. Βοηθός (1 ή 2) 8 16 24 40
ε. Νοσηλευτής/τρια για εργαλειοδοσία 7 14 21 35

 

Πίνακας 2. Κατηγορίες και είδος επεμβάσεων ανά ειδικότητα (ενδεικτικά)

Μικρά Μεσαία Μεγάλα
Ορθοπαιδική
  1. Αποσυμπιέσεις νεύρων (Καρπιαίου σωλήνα, Ωλένιου αύλακας)
  2. Βλαισός μεγάλος δάκτυλος
  1. Αρθροσκόπηση γόνατος
  1. Αρθροπλαστική γόνατος
  2. Αρθροπλαστική ισχίου
  3. Συνδεσμοπλαστική Πρ. χιαστού
Γενική χειρουργική
  1. Κύστη κόκυγος
  2. Περιεδρικό απόστημα
  1. Βουβονοκήλη
  • Λαπαροσκοπική χολοκυστεκτομή
Πλαστική χειρουργική Αφαίρεση σπιλων     Ρινοπλαστική
ΩΡΛ
Οφθαλμολογική καταρράκτης
Ουρολογική
Αγγειοχειρουργική κιρσοί

 

                                 

Με εκτίμηση

Ο Αν. διοικητής Π.Γ.Ν.Α.

                         

Σταύρος Τζωίδης

 

ΕΣΩΤ. ΔΙΑΝΟΜΗ:

  1. Διοικητή Π.Γ.Ν.Ε
  2. Δ/ντρια Διοικητικής Υπηρεσίας ( με την υποχρέωση να αποσταλεί στις Υπδνσεις)
  3. Δ/ντρια Νοσηλευτικής Υπηρεσίας ( με την υποχρέωση να αποσταλεί στους τομείς και στις προϊστάμενες τμημάτων)
  4. Δ/ντή Ιατρικής Υπηρεσίας
  5. Δ/ντή Χειρουργικού Τομέα και ιατροί χειρουργικού τομέα. ( να αποσταλεί ηλεκτρονικά)
  6. Μέλη ΔΣ

 

                                

Προηγούμενο άρθροΑΔΕΔΥ Έβρου: 4ωρη στάση εργασίας και συγκέντρωση διαμαρτυρίας την Δευτέρα 15 Ιανουαρίου 2018
Επόμενο άρθροΗ χιονόπαπια που κλέβει την παράσταση στο Δέλτα του Έβρου