Το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε πως προχωρά ο διαγωνισμός για την 40ετή παραχώρηση, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου των 658 χλμ. που ενώνει την Ηγουμενίτσα με την Αλεξανδρούπολη και φτάνει τα 1.000 χλμ. μαζί με τους κάθετους άξονες, ενώ το κόστος κατασκευής του ξεπέρασε τα 6 δισ. ευρώ.

Η Εγνατία Οδός εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Θεσπρωτίας (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια του Έβρου (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία). Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, πΓΔΜ και Βουλγαρία).

Οι προσφορές θα πρέπει να υποβληθούν μέχρι τις 26 Ιανουαρίου 2018. Να σημειωθεί ότι σήμερα βασικές υπηρεσίες, όπως η είσπραξη των διοδίων και η βασική συντήρηση, έχουν ανατεθεί με διαγωνισμό σε ιδιώτες.

Να σημειωθεί πως η Εγνατία δεν έχει τις υποδομές που θα έπρεπε για την εξυπηρέτηση των οδηγών (βενζινάδικα, καφέ, τουαλέτες κ.λπ.), αφού λειτουργούν μόνον τρεις σταθμοί από τους προβλεπόμενους 12.

Το μεγάλο αγκάθι είναι οι σταθμοί διοδίων, οι οποίοι προβλέπεται να φτάσουν τους 38. Σήμερα λειτουργούν επτά στον βασικό άξονα (Τύρια, Μαλακάσι, Πολύμυλος, Μάλγαρα, Ανάληψη, Μουσθένη και Ιασμο), καθώς και ένας στον κάθετο άξονα Θεσσαλονίκης-Σερρών-Προμαχώνα.

Υπό κατασκευή είναι άλλοι πέντε (Παμβώτιδα, Ιεροπηγή, Μέστη, Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη) που θα λειτουργήσουν σταδιακά έως τα μέσα του 2018.

Ειδικά ο σταθμός στα περίχωρα της Θεσσαλονίκης συναντά έντονες αντιδράσεις γιατί είναι ο πρώτος που θα λειτουργήσει στο πολεοδομικό συγκρότημα και αφορά κυρίως αστικές μετακινήσεις.

Με συντηρητικούς υπολογισμούς των υπηρεσιακών στελεχών της κρατικής εταιρείας «Εγνατία οδός Α.Ε.», που έχουν υποβληθεί στα συναρμόδια υπουργεία, μόνο με την ανάπτυξη των προβλεπόμενων σταθμών διοδίων ο αυτοκινητόδρομος μπορεί να αποδώσει στα δημόσια ταμεία 350 εκατ. ευρώ έως το 2022, ενώ με παρεμβάσεις μεγαλύτερης κλίμακας τα συνολικά έσοδα σε βάθος 35ετίας μπορεί να αγγίξουν τα πέντε δισ. ευρώ.

Η ελαφρά συντήρηση κοστίζει σήμερα περίπου 22 εκατ. ευρώ τον χρόνο και γίνεται από εταιρεία που δίνει δουλειά σε 350 εργαζομένους.

Αλλα 300 άτομα απασχολούνται στην είσπραξη των διοδίων, που επίσης γίνεται από ιδιώτες και κοστίζει 40-60 χιλιάδες ευρώ τον μήνα ανά σταθμό, ανάλογα με τα κυκλοφοριακά μεγέθη, ενώ αποδίδει στο Δημόσιο περίπου 20 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

Να σημειωθεί ότι η χρέωση για ένα Ι.Χ. διαμορφώνεται σήμερα στα 0,030 ευρώ ανά χιλιόμετρο, όταν στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους είναι 0,070 ευρώ.

Η ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης για την χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων στον Προτιμητέο Επενδυτή αφορά σε χρονική περίοδο κατ’ ανώτατο όριο έως 40 έτη.

Ο διαγωνισμός θα διενεργηθεί σε δύο φάσεις: τη φάση προεπιλογής και τη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών. Οι εκδηλώσεις ενδιαφέροντος θα πρέπει να υποβληθούν από τους ενδιαφερομένους έως τις 26 Ιανουαρίου 2018.

Ενδιαφέρον για την διαχείριση της Εγνατίας Οδού αναμένεται να εκδηλώσουν όλοι οι μεγάλοι εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι, ενώ και ευρωπαϊκοί κολοσσοί, όπως η γαλλική Vinci (επικεφαλής των κοινοπραξιών που διαχειρίζονται τη ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου και την Ολυμπία Οδό) έχουν δημοσιοποιήσει το ενδιαφέρον τους.

www.autoblog.gr

Προηγούμενο άρθροΟρεστιάδα: Συγκέντρωση ειδών ανάγκης για τους πληγέντες της Μάνδρας Αττικής
Επόμενο άρθροΠολύτιμες ιατρικές υπηρεσίες στον πληθυσμό της Σαμοθράκης προσέφερε η 4ήμερη εξόρμηση των Κινητών Ιατρικών Μονάδων