Του Αργύρη Δεμερτζή/ecopress.gr

Παράκτιοι Δήμοι της χώρας αποκτούν τη δυνατότητα να συστήσουν Δημοτικά Λιμενικά Γραφεία, μέσω των οποίων θα αναλάβουν τη διοίκηση και τη διαχείριση του αιγιαλού και της παραλίας, να εισπράττουν τέλη ελλιμενισμού και παράλληλα να προωθήσουν τεχνικά έργα και αναπλάσεις.

Ο νόμος

Σημειώνεται ότι με το νόμο 4504/2017 και σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση που εκδόθηκε πρόσφατα, δύνεται η δυνατότητα στους Δήμους, που δεν έχουν Λιμενικό Ταμείο, να συστήσουν Δημοτικά Λιμενικά Γραφεία, για να μπορούν να διαχειριστούν και να αξιοποιήσουν τις λιμενικές εγκαταστάσεις και τις παράκτιες ζώνες της περιοχής τους.

Ως επί το πλείστον στα νησιά υπάρχει Λιμενικό Ταμείο, που διαχειρίζεται τα θέματα των λιμανιών και υπάγεται στους δήμους. Με την πρόσφατη ρύθμιση δίνεται η δυνατότητα στους δήμους που δεν υπάρχει στην έδρα τους Λιμενικό Δημοτικό Ταμείο, να συστήσουν Δημοτικό Λιμενικό Γραφείο.

Το Δημοτικό Λιμενικό Γραφείο θα είναι μια υπηρεσία ενσωματωμένη απευθείας στο οργανόγραμμα του δήμου, σε επίπεδο τμήματος, μια υπηρεσιακή μονάδα που θα αναλαμβάνει να λύνει θέματα ζώνης λιμένα, όπως ελλιμενισμός, ανταποδοτικά τέλη, αναπλάσεις, τεχνικά έργα κ.α.

Αυτό σημαίνει ότι οι Δήμοι, που θα συστήσουν Δημοτικό Λιμενικό Γραφείο θα μπορούν αυτοτελώς, χωρίς τις εγκρίσεις της Κτηματικής Υπηρεσίας του Δημοσίου και άλλων εμπλεκομένων φορέων, να διαχειρίζονται τις χρήσεις και τα έργα στην παράκτια ζώνη ευθύνης τους.

Για να συσταθεί Δημοτικό Λιμενικό Γραφείο σε Δήμο, πρέπει να πληρούνται οι προϋποθέσεις του νόμου 4504/2017 και της σχετικής ΚΥΑ, όπως επίσης μετά από σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, που είναι γνωμοδοτικού χαρακτήρα, με πρωτοβουλία του υπουργείου Εσωτερικών να εκδοθεί Κοινή Υπουργική Απόφαση, που να το επιτρέπει. Ακολουθεί απόφαση τροποποίησης του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας του Δήμου, για τη σύσταση της αυτοτελούς μονάδας για τη διαχείριση της παραλιακής ζώνης.

 

Ορφανά λιμάνια

Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα στην  πλειοψηφία τους τα Λιμενικά Ταμεία είναι υποστελεχωμένα, μπορεί ακόμη και να μην διαθέτουν υπάλληλο, δεν μπορούν να εισπράξουν τα λιμενικά τέλη, δεν έχουν τεχνογνωσία και δεν μπορούν ακόμη και να αξιοποιήσουν αποτελεσματικά χρηματοδοτήσεις από κρατικούς και κοινοτικούς πόρους.

Παράλληλα υπάρχουν πλήθος λιμάνια έχουν λιμενική δραστηριότητα, αλλά δεν έχουν φορέα διαχείρισης και κατά συνέπεια δεν εισπράττονται λιμενικά τέλη και δεν μπορούν να γίνουν σε αυτά έργα βελτίωσης και συντήρησης.

Έτσι, καταλήγουν να μην εξυπηρετούν τους χρήστες του λιμανιού και πολλές φορές να υπάρχει κίνδυνος για την ζωή των χρηστών από πιθανά ατυχήματα, εξαιτίας της μη συντήρησής τους.

Προηγούμενο άρθροΔημήτρης Μερκούρης: “Καλές είναι οι φωτογραφίες αλλά θα με ενδιέφερε να πληροφορηθούμε για τις προτάσεις μας ως Δήμος”
Επόμενο άρθροΣυνάντηση της Ένωσης Συνοριακών Φρουρών με τους βουλευτές του Έβρου