Της Μαριάνας Τζάννε

Τον γρίφο της Εγνατίας Οδού καλείται να επιλύσει η κυβέρνηση, την ώρα που η πολυσυζητημένη ιδιωτικοποίηση φιγουράρει στα έξι προαπαιτούμενα για την καταβολή της υποδόσης των 2,8 δισ. ευρώ και ο σχεδιασμός -μετά από πολλές αναβολές- προέβλεπε να προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός εντός του μήνα.

Μολονότι οι σύμβουλοι του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων που θα καταρτίσουν το σχέδιο εκχώρησης της Εγνατίας σε ιδιώτες (35ετής παραχώρηση της Οδού και των τριών κάθετων αξόνων) προσλήφθηκαν μέσα στον Ιούλιο, από το ΤΑΙΠΕΔ διαρρέουν ότι ο διαγωνισμός θα προχωρήσει εντός του μήνα.

Μάλιστα πηγές από το Ταμείο δήλωναν σήμερα ότι ο διαγωνισμός – κατά πάσα πιθανότητα – θα προκηρυχθεί εντός της επόμενης εβδομάδας,

Ωστόσο πολλοί αναρωτιούνται πόσο ολοκληρωμένο μπορεί να είναι ένα σχέδιο παραχώρησης που θα προετοιμαστεί μέσα σε λίγες εβδομάδες, αν τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα. Ως παράδειγμα προς αποφυγή και δείγμα μη επαρκούς σχεδιασμού φέρνουν μάλιστα τα σενάρια που διακίνησε σε πρόσφατες δηλώσεις του ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας. Το σχέδιο προβλέπει την ενεργειακή αυτονομία του αυτοκινητόδρομου με την εγκατάσταση κατά μήκος του οδικού άξονα, μήκους 800 χιλιομέτρων, συστήματος φωτοβολταϊκών πάνελ προκειμένου να γίνει πιο ελκυστικό το πρότζεκτ!

Ανάλογοι πειραματισμοί γίνονται και με άλλες μορφές πράσινης ενέργειας που θα είναι αντικείμενο μελέτης. Η Εγνατία Οδός θα αποτελέσει ένα από τα μεγαλύτερα σχέδια ιδιωτικοποίησης δημόσιου έργου, το οποίο όμως πληρώνει παλιές αμαρτίες και ταλανίζεται από μακροχρόνιες εμπλοκές εξαιτίας διαφωνιών με την Τράπεζα Πειραιώς, η οποία έχει καταγγείλει ομολογιακό δάνειο με την Εγνατία Οδό, ύψους 250 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον τελευταίο ετήσιο απολογισμό της κρατικής εταιρείας, από το δάνειο αυτό, που έχει καταγγελθεί από το 2010, είχαν πληρωθεί μέχρι τα τέλη του προηγούμενου έτους οι 11 από τις 25 προβλεπόμενες δόσεις με ημερομηνία αποπληρωμής το 2021. Το σύνολο της υπολειπόμενης οφειλής στα τέλη του 2015 ήταν 121,7 εκατ. ευρώ.

Με πρόσφατες δηλώσεις του ο εντεταλμένος σύμβουλος της Εγνατίας Γιώργος Κολλιόπουλος ανέφερε ότι σήμερα το δάνειο έχει πέσει στα 98 εκατ. ευρώ και υπάρχει μια διαφωνία με την Πειραιώς για τόκους υπερημερίας που ανέρχονται σε 37 εκατ. ευρώ. Αυτό αποτελεί και το κρίσιμο σημείο για να γεφυρωθούν οι διαφορές με την τράπεζα. Η Πειραιώς έχει καταθέσει αγωγή από το 2012 εναντίον του ΤΑΙΠΕΔ, της Εγνατίας και του Ελληνικού Δημοσίου μετά την απόφαση να εκχωρηθεί στο Ταμείο το σύνολο των δικαιωμάτων οικονομικής εκμετάλλευσης του δρόμου, με κυρίαρχο όλων τα έσοδα από τα διόδια. Σημειώνεται ότι με βάση τη συμφωνία μεταξύ της τράπεζας και της Εγνατίας για τη σύναψη του ομολογιακού 16ετούς διάρκειας, οι ημερήσιες εισπράξεις των σταθμών διοδίων είχαν εκχωρηθεί στην Πειραιώς ως εξασφάλιση του δανείου της. Η εκδίκαση των επίμαχων αγωγών, μετά από συνεχείς αναβολές και εφόσον δεν υπάρξει μέχρι τότε εξωδικαστική συμφωνία, έχει οριστεί για τις 6 Οκτωβρίου.

Επί του παρόντος δεν έχει ξεκαθαρίσει ποιοι όμιλοι ή εταιρείες θα διεκδικήσουν την Εγνατία Οδό, μολονότι από την εταιρεία υποστηρίζουν ότι ο διαγωνισμός μπορεί να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον όχι μόνο τεχνικών ομίλων, αλλά ακόμη και funds! Ωστόσο, είναι σαφές ότι το στρατηγικό πλεονέκτημα στη διαγωνιστική διαδικασία ανήκει στον όμιλο Ελλάκτωρ, που έχει αναλάβει -μέσω της Αττικών Διαδρομών- τη διαχείριση των διοδίων του αυτοκινητόδρομου έως το 2019. Μια πενταετής συμφωνία που ανανεώθηκε μετά από διαγωνισμό πριν από δύο χρόνια και είναι ύψους 48 εκατ. ευρώ.

pitsiorlas

Ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ, Στ. Πιτσιόρλας

Μέχρι στιγμής, στην Εγνατία Οδό λειτουργούν οκτώ σταθμοί διοδίων που με βάση τα απολογιστικά στοιχεία της Εγνατίας είχαν έσοδα το 2015 που ξεπέρασαν τα 55 εκατ. ευρώ. Από αυτά τα 40 εκατ. ευρώ πηγαίνουν στο χρέος με την Πειραιώς. Με βάση τον παλαιότερο σχεδιασμό που είχε εγκρίνει η προηγούμενη κυβέρνηση, στην Εγνατία επρόκειτο να λειτουργήσουν επιπλέον έξι σταθμοί (Παμβώτιδα, Βενέτικο, Θεσσαλονίκη, Ασπροβάλτα, Καβάλα και Μέστη) συν πέντε στους κάθετους οδικούς άξονες (Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή, Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας και Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι). Από τον σχεδιασμό αυτόν προχώρησε τον περασμένο Μάιο μόνο ο σταθμός του Προμαχώνα στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, όπου το σύνολο των εσόδων που εισπράχθηκαν κατατέθηκε στον λογαριασμό του Δημοσίου για την εξόφληση του δημόσιου χρέους. Από τον ετήσιο απολογισμό της Εγνατίας προκύπτει, επίσης, σαφής βελτίωση του δείκτη επισφαλών πελατών, δηλαδή εκείνων που δεν καταβάλλουν διόδια. Με βάση τα στοιχεία η μείωση του ποσοστού παραβάσεων σε κάποιους σταθμούς έφτασε το 70%.

Την υπόθεση, πάντως, των διοδίων είχε πυρπολήσει στις αρχές καλοκαιριού ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης, ψηφίζοντας τροπολογία με την οποία έβαζε εμπόδια στη λειτουργία των νέων σταθμών προτού ολοκληρωθεί η εγκατάσταση συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων. Πέρυσι η Εγνατία Οδός εμφάνισε κύκλο εργασιών ύψους 55,7 εκατ. ευρώ και ζημίες μετά φόρων ύψους 67 εκατ. ευρώ.

Egnatia 2

Η εταιρεία, η οποία έχει ολοκληρώσει την κατασκευή των 680 χλμ. της Εγνατίας, υλοποιεί σήμερα όλα τα έργα στους κάθετους οδικούς άξονες, διαθέτει δραστηριότητα στο εξωτερικό μέσω τριών θυγατρικών σε Αλβανία, Ρουμανία και Σερβία και έχει αναλάβει πλειάδα περιβαλλοντικών έργων στα νησιά. Πιθανότατα οι εργολαβίες αυτές θα αποτελέσουν την προίκα που θα διατηρήσει τον δημόσιο χαρακτήρα της μετά την παραχώρηση της διαχείρισης του αυτοκινητόδρομου στους ιδιώτες.

 

www.newmoney.gr

Προηγούμενο άρθρο10.000 Πόντιοι περικύκλωσαν τη ΔΕΘ με χορό ομάλ
Επόμενο άρθροΜεγάλη εκδήλωση για τα αδέσποτα ζώα της Αλεξανδρούπολης