Στη συνέντευξη τύπου παρέθεσε χθες ο Σύλλογος Εργαζομένων της «Εγνατία Οδός ΑΕ», παρουσιάζοντας αναλυτικά τα επιχειρήματά του κατά της ιδιωτικοποίησης της εταιρίας, χαρακτήρισε μία τέτοια έκβαση ως «έγκλημα εις βάρος της εθνικής οικονομίας».

Στο περιθώριο της συνέντευξης, παρουσιάστηκαν συνοπτικά τα συμπεράσματα της τεχνικοοικονομικής μελέτης που εκπόνησε ο Σύλλογος Εργαζομένων, σε συνεργασία με καταξιωμένους επιστήμονες, η οποία αποτυπώνει αυτό που οι εργαζόμενοι της Εγνατίας οδού προσπαθούν να αποτυπώσουν με κάθε τρόπο μια δεκαετία τώρα: «Η παραχώρηση, της Εγνατίας οδού, ενός ολοκληρωμένου κατασκευαστικά οδικού άξονα τεράστιας γεωπολιτικής σημασίας, είναι ενάντια στο δημόσιο συμφέρον από κάθε άποψη (οικονομική, κοινωνική, πολιτική)».

Το έργο της Εγνατίας Οδού & των Κάθετων Αξόνων που πρόκειται να παραχωρηθεί:

  • 900 χλμ κατασκευασμένων αυτοκινητόδρομων (40% της Ελλάδας)
  • 110 χλμ σηράγγων, 50 χλμ γεφυρών
  • Όλες οι υπεραστικές μεταφορές της Βόρειας Ελλάδας και οι συνοριακές συνδέσεις με γειτονικά κράτη
  • Καταβληθέν κόστος κατασκευής ~7 δις. €
  • Χρηματοδότηση κατασκευής: Εθνικοί πόροι (μέσω δανεισμού) & Προγράμματα Ε.Ε.
  • Αποπληρωθέντα δάνεια «Εγνατία Οδός Α.Ε.»: 1,1 δις. € (100%) – Χρέος: 0€
  • Κατασκευαστικές εκκρεμότητες: ~0,25 δις. € (Σταθμοί Εξυπηρέτησης, τμήμα 44χλμ  Χαλάστρα – Εύζωνοι)

Αποτελέσματα της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού & των Κάθετων Αξόνων:

  • Απώλεια από το δημόσιο εξασφαλισμένων ετήσιων κερδών 90 ως 175 εκ.€/έτος, ήτοι 3-6 δις για 35 έτη, και αντ’ αυτού εφάπαξ είσπραξη ποσού 0,5-1 δις. €. Το εφάπαξ ποσό ουσιαστικά θα αποτελεί κεφαλαιοποίηση μόνο μικρού ποσοστού των μελλοντικών εσόδων, με επιτόκιο πολλαπλάσιο από το τρέχον επιτόκιο δημόσιου δανεισμού της χώρας (στη δημοπράτηση της 17.3.2021 ήταν 1,9% για ομόλογα 30ετίας).
  • Υπερδιπλασιασμός κόστους διοδίων για τους χρήστες (από 3 στα 6,5 λεπτά/χλμ).
  • Κατάργηση απαλλαγών διοδίων για τοπικούς χρήστες και ανέργους.
  • Ανάληψη από το Δημόσιο των σημαντικών ρίσκων (γεωτεχνικά, πανδημίες, οικονομικές κρίσεις) με επιπλέον αποζημιώσεις στον παραχωρησιούχο.
  • Απαγόρευση ανάπτυξης νέων αυτοκινητοδρόμων & οδών ταχείας κυκλοφορίας (π.χ. Θεσσαλονίκη – Έδεσσα, Πατρίδα – Σκύδρα κτλ.) ως ανταγωνιστικών έργων στην παραχώρηση.
  • Το μοντέλο της παραχώρησης που επιλέχθηκε είναι εξ αρχής στρεβλό καθότι τα έσοδα διοδίων και εκμετάλλευσης υπερεπαρκούν για την αυτοχρηματοδότηση τόσο της συντήρησης και λειτουργίας όσο και των νέων κατασκευών και άρα δεν υφίστανται ανάγκες προσέλκυσης ιδιωτικών κεφαλαίων μέσω μιας σύμβασης παραχώρησης.
Προηγούμενο άρθροΟ Γέροντας Εφραίμ μιλά για την περιπέτειά του με τον κορονοϊό
Επόμενο άρθροΚώστας Πατερόπουλος: “Η Ελλάδα , πρώτη στον κόσμο στην παιδική παχυσαρκία”