Του Γιώργου Φιντικάκη – www.liberal.gr

Ένα βήμα πιο κοντά έρχεται η υλοποίηση του πλωτού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη, καθώς μετά τη ΔΕΠΑ, ποσοστό 20% στην εταιρεία του έργου, αποκτά και η κρατική εταιρεία της Βουλγαρίας, Bulgartransgaz.

Την απόφαση ενέκρινε σήμερα το υπουργικό συμβούλιο της Βουλγαρίας, ενώ τη σχετική συμφωνία υπέγραψαν η πρόεδρος του ΔΣ της εταιρείας του έργου, Gaztrade, Ελμίνα Κοπελούζου και ο διευθύνων σύμβουλος της Bulgartransgaz Βλαντιμίρ Μαλίνοφ, παρουσία της υπ. Ενέργειας της χώρας, Τεμενούζκα Πετκοβα.

Η Bulgartransgaz είναι ο βουλγαρικός ΔΕΣΦΑ, και με την απόφαση εξαγοράς ποσοστού 20% στην εταιρεία Gaztrade, «κλειδώνει» και ο τέταρτος μέτοχος στην εταιρεία που θα κατασκευάσει και θα διαχειρίζεται το έργο, το οποίο έχει σαν στόχο ολοκλήρωσης το 2022. Απομένει πλέον να «κλείσει»ΒΒΒ και η θέση του 5ου μετόχου στην Gaztrade, για την οποία ως γνωστόν υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από τη ρουμανική Romgaz. Στη τελική του μορφή το μετοχικό σχήμα θα απαρτίζεται από πέντε παίκτες, με τους τέσσερις να είναι πλέον οι Gaztrade (20%), GasLog, συμφερόντων του εφοπλιστή Πήτερ Λιβανού (20%), ΔΕΠΑ (20%), και Bulgartransgaz (20%).

Εντός των ημερών ξεκινά και η β? φάση του market test για τη δέσμευση χωρητικότητας στο πλωτό σταθμό, για την οποία αναμένεται έντονο ενδιαφέρον, όπως είχε διαφανεί και κατά την επιτυχημένη α’ φάση του Market Test. Τότε, συνολικά 20 εταιρείες είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για να δεσμεύσουν υπερδιπλάσια χωρητικότητα από την τεχνική δυναμικότητα του project, δηλαδή 12,2 δισ. κυβικά μέτρα έναντι των 5,5 δισ. κ.μ. για τα οποία αυτό έχει σχεδιασθεί.

Το έργο, αφενός ενισχύει την ασφάλεια εφοδιασμού στη ΝΑ Ευρώπη, καθώς καμία άλλη χώρα της περιοχής δεν έχει τη δυνατότητα ανάπτυξης χώρων αποθήκευσης LNG και επαναεριοποίησής του, αφετέρου «κουμπώνει»ΒΒΒΒΒ με τις υπόλοιπες σχεδιαζόμενες υποδομές, και κυρίως με τον υπό κατασκευή ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB (έτοιμος το 2021), στον οποίο επίσης συμμετέχει η ΔΕΠΑ, συμπληρώνοντας κατ? αυτό τον τρόπο, και υποστηρίζοντας την βιωσιμότητά του.ΒΒΒΒΒ

Στρατηγικά, ο τερματικός σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου της Αλεξανδρούπολης (Floating Storage Regasification Unit – FSRU), βάζει τη χώρα στον χάρτη της περιοχής ως πύλη εισόδου ενέργειας για την ΝΑ Ευρώπη, και όχι μόνο ως χώρα διέλευσης, ενισχύοντας το ρόλο που αυτή φιλοδοξεί να διαδραματίσει μελλοντικά στον Κάθετο Διάδρομο (Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία), με στόχο κάποια στιγμή τη συνένωση του Αιγαίου με τις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης.

Στόχος του έργου είναι να προμηθεύει με αέριο και τον αγωγό TAP σε περίπτωση διακοπής της παροχής από την Τουρκία, ενώ διαθέτει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των σταθερών διαδρομών μέσω αγωγών που συχνά διασχίζουν εδάφη με μεγάλη επικινδυνότητα και γίνονται εργαλείο πίεσης σε περιόδους πολιτικών πιέσεων, όπως συμβαίνει για παράδειγμα με την Ουκρανία, την Τουρκία και τις χώρες της Μέσης Ανατολής. Σημειωτέον ότι το FSRU Αλεξανδρούπολης είναι έργο Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI).

Προηγούμενο άρθρο543.021 αφίξεις από την Ελλάδα προς την Τουρκιά το 2019 – Αύξηση κατά 44,9%
Επόμενο άρθροΧρήστος Δερμεντζόπουλος: “Διορθώνεται η μοριοδότηση – Με 5 μονάδες (πλέον) η εντοπιότητα , στην προκήρυξη για τους συνοριοφυλάκες”