ΘΕΜΑ ΤΑΚΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΛΕΞ/ΠΟΛΗΣ ΤΗΣ 18/07/2019 :
«Γνωμοδότηση Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης στο Δημοτικό Συμβούλιο σχετικά με τον Προϋπολογισμό του Δήμου οικονομικού Έτους 2020 ( άρθρ 76 παρ. 3 Ν. 3852/2010 ) ».
Κύριε Δήμαρχε και πρόεδρε της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης του Δήμου Αλεξ/πολης ,Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι μέλη της επιτροπής.
Η σημερινή συνεδρίαση της Δ.Ε.Δ. χρονικά και με την παρούσα σύνθεση είναι η τελευταία της δεύτερης δημοτικής περιόδου 2014-2019 και με τις διατάξεις του Ν. 3852/2010.Οπως είναι γνωστό με το Πρόγραμμα Κλεισθένης επήλθαν σημαντικές αλλαγές στη λειτουργία της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Σύμφωνα με το Νόμο 4555/2018 ( Πρόγραμμα Κλεισθένης Ι ) αρθρ 78 Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης διευρύνονται οι αρμοδιότητες της επιτροπής ,θεσπίζεται μεγαλύτερη συμμετοχικότητα στις συνεδριάσεις της ( Στις συνεδριάσεις της επιτροπής προεδρεύει ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου,καλούνται υποχρεωτικά και συμμετέχουν χωρίς δικαίωμα ψήφου ο δήμαρχος, οι αντιδήμαρχοι, οι πρόεδροι των νομικών προσώπων του δήμου, οι πρόεδροι των συμβουλίων των κοινοτήτων του δήμου, οι πρόεδροι των κοινοτήτων του δήμου έως τριακοσίων 300) κατοίκων, καθώς και εκπρόσωποι των τοπικών οργανώσεων των πολιτικών κομμάτων και οι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων που εκπροσωπούνται στο δημοτικό συμβούλιο ) Η πρώτη εφαρμογή τους θα αρχίσει από την νέα δημοτική περίοδο 2019-2023
Υπενθυμίζουμε ότι τα παραπάνω αποτελούσαν προτάσεις του φορέα μας σε προηγούμενες συνεδριάσεις και καταγράφονται στα θετικά του προγράμματος Κλεισθένης. Για την σημερινή συνεδρίαση έχω να επισημάνω ότι γίνεται χρονικά πολύ νωρίς,καθόσον δεν έχει εκδοθεί ακόμη ούτε η αρχική ( βασική εγκύκλιος ) Παροχή οδηγιών για την κατάρτιση του προϋπολογισμού των δήμων, οικονομικού έτους 2020.Σημειώνουμε ότι πέρισυ η
2
σχετική εγκύκλιος( Κ.Υ.Α. ) εκδόθηκε στις 27 Ιουλίου και η επιτροπή συνεδρίασε στις 25 Ιουλίου Επίσης δεν περιλαμβάνεται στην ημερήσια διάταξη και η διατύπωση γνώμης-γνωμοδότηση επι του τεχνικού προγράμματος του Δήμου .’όπως προβλέπεται από το νόμο και ανήκει στις αρμοδιότητες της επιτροπής. Για το θέμα του προϋπολογισμού διαδικαστικά, πρέπει να επισημάνουμε ότι για την σημερινή συνεδρίαση δεν υπάρχει ουσιαστικά εισήγηση: Γνωμοδοτούμε για το προσχέδιο προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2020, το οποίο δεν υπάρχει όχι απλώς ως προσχέδιο, αλλά ούτε σαν απλή εισήγηση,πέρα από την παράθεση κάποιων αποσπασματικών οικονομικών στοιχείων.
Το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος μέσω του Περιφερειακού Τμήματος Θράκης, συμβάλλοντας εποικοδομητικά, καταθέτει τεκμηριωμένες προτάσεις για τον προϋπολογισμό και την εν γένει οικονομική λειτουργία του Δήμου.
Το Ο.Ε.Ε. τυγχάνει Ν.Π.Δ.Δ. και από τον ιδρυτικό του νόμο και λόγω του σκοπού του είναι ο οικονομικός σύμβουλος της πολιτείας για μείζονα οικονομικά θέματα μεταξύ των οποίων και ο προϋπολογισμός.
Ως Περιφερειακό Τμήμα Θράκης είμαστε στη διάθεση του Δήμου προκειμένου να καταθέσουμε προτάσεις που έχουν σχέση με την οικονομική λειτουργία του Δήμου, παρέχοντας ιδέες ,συμβουλές και τεχνογνωσία για το σκοπό αυτό.
Προϋπολογισμός
Η σύνταξη , η ψήφιση και η υλοποίηση του Προϋπολογισμού ενός Δήμου αποτελεί εκτός από θεσμική υποχρέωση που υπαγορεύεται από τα άρθρ. 155-162 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (Ν. 3463/2006) ,το Ν. 3852/2010 (Καλλικράτης) και από μια σειρά νόμων και υπουργικών αποφάσεων. Ταυτόχρονα όμως, αποτελεί κυρίως μια βαθειά πολιτική πράξη , αφού μέσω του προϋπολογισμού υλοποιείται το πρόγραμμα, το σχέδιο και το όραμα της δημοτικής παράταξης που ευρίσκεται στη διοίκηση του Δήμου και ψηφίζεται από το κορυφαίο όργανο του δημοτικού δημοκρατικού προγραμματισμού, το ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ.
Έχοντας όλα τα παραπάνω κατά νου θα επιχειρήσω μια σύντομη προσέγγιση του θέματος με ειλικρίνεια, βαθειά μελέτη των στοιχείων, των στόχων και των δράσεων του προϋπολογισμού, μα ταυτόχρονα με κριτική διάθεση καλόπιστη και αντικειμενική, καταθέτοντας ουσιαστικές προτάσεις για τη σύνταξη και υλοποίηση του προϋπολογισμού.
Για να κατανοήσουμε τη φιλοσοφία, τους στόχους και τα μεγέθη του προϋπολογισμού πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν τις ακόλουθες παραμέτρους:
1) Τις τραγικές οικονομικές συνθήκες που βίωσε η χώρα ( τρία μνημόνια , οικονομική – πολιτική – ηθική και κοινωνική κρίση ) όταν ουσιαστικά βρέθηκε στα πρόθυρα της χρεοκοπίας.
2) Τη διαχρονικά «εχθρική», θα έλεγα, στάση του κεντρικού Κράτους απέναντι στην αυτοδιοίκηση , η οποία εκδηλώνεται με πολλούς τρόπους και
3
κυρίως με την περικοπή πόρων που είναι απαραίτητοι για την επιβίωση της αυτοδιοίκησης .
Στους ψηφισθέντες Κρατικούς Προϋπολογισμούς των ετών 2011-2016, οι σχετικοί κωδικοί των επιχορηγήσεων προς τους Ο.Τ.Α. ήταν διαρκώς μειούμενοι.
3) Το γεγονός ότι έχει αυστηροποιηθεί το νομοθετικό πλαίσιο για την κατάρτιση των προϋπολογισμών των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης – μετά από απαίτηση των δανειστών- οπότε απαιτείται μεγαλύτερη και πιο συντονισμένη προσπάθεια γι’ αυτό.
Σύμφωνα λοιπόν με την Α.Π οικ. 47490/18-12-2012 εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών (ΦΕΚ 3990/Β΄/18-12-2012) τροποποιήθηκε σημαντικά ο τύπος και η δομή του προϋπολογισμού των Δήμων που ίσχυε μέχρι τότε. Επίσης με την υπ αριθμ. οικ.34574/05-07-2018 (ΦΕΚ Β’ 2942/20-07-2018) ΚΥΑ ΤΩΝ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ << Καθορισμός διαδικασίας στοχοθεσίας, υπολογισμού οικονομικών αποτελεσμάτων και παρακολούθησης των προϋπολογισμών των ΟΤΑ και των νομικών τους προσώπων που αποτελούν φορείς της Γενικής Κυβέρνησης από το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ θέματα λειτουργίας του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ >> καθορίσθηκαν:
1) Με το άρθρο 5Α θεσπίζεται «Στοχοθεσία» για τους Δήμους που αναλαμβάνουν την υποχρέωση ορισμού και τήρησης τριμηνιαίων στόχων εκτέλεσης του προϋπολογισμού τους και εφαρμόζεται ο έλεγχος επίτευξης των στόχων.
2) Με το άρθρο 6 και σε εκτέλεση του άρθρου 3 της από 18-11-2012 πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (ΦΕΚ 228 Α΄) ανατίθεται στο Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ η παρακολούθηση σε μηνιαία βάση, της εκτέλεσης του προϋπολογισμού των ΟΤΑ και όσων εκ των νομικών τους προσώπων εντάσσονται στο Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης.
Το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας :
– Αξιολογεί τις προβλέψεις εσόδων
– Αξιολογεί και ελέγχει την πορεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού
– Σε περίπτωση απόκλισης από τους τριμηνιαίους δημοσιονομικούς στόχους άνω του 10% επισημαίνει στον ΟΤΑ και στην εποπτεύουσα αρχή τα στοιχεία από τα οποία προκύπτει η απόκλιση αυτή.
– Παρέχει , ταυτόχρονα, οδηγίες και εισηγείται μεθόδους προς αποφυγή δημιουργίας ελλείμματος.
– Εφόσον η εκτέλεση του προϋπολογισμού του ΟΤΑ εξακολουθεί να παρουσιάζει για δύο συνεχόμενα τρίμηνα απόκλιση από τους τιθεμένους στόχους και διαπιστωθεί ότι δεν έχουν ληφθεί τα προσήκοντα μέτρα, με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, που εκδίδεται έπειτα από αιτιολογημένη εισήγηση του Παρατηρητηρίου, ο ΟΤΑ υπάγεται υποχρεωτικά σε πρόγραμμα εξυγίανσης .
Κατά τη σύνταξη του προϋπολογισμού πρέπει να τηρηθούν οι γενικές αρχές που αφορούν όλους τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης (μέσα στους οποίους περιλαμβάνεται και ο Δήμος μας), ήτοι:
1. Της ετήσιας διάρκειας
2. Της ενότητας και της καθολικότητας
3. Της ειδίκευσης του προϋπολογισμού και της ειδικότητας των πιστώσεων
4
4. Της ειλικρίνειας και της ακρίβειας του προϋπολογισμού.
Ο προϋπολογισμός του Δήμου Αλεξανδρούπολης του Οικονομικού έτους 2020 που θα ψηφισθεί, πρέπει:
-Να συνάδει με την οικονομική συγκυρία που βιώνει η χώρα και να εναρμονίζεται με τις πολιτικές αποφάσεις της Δημοτικής Αρχής.
-Ο Προϋπολογισμός επιβάλλεται να είναι ισοσκελισμένος.
Τέλος ο μύθος ότι οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης << παράγουν >> ελλείμματα έχει διαψευσθεί από τα ίδια τα οικονομικά στοιχεία-απολογιστικά και προϋπολογιστικά-που έχουν δημοσιευθεί.
Σύμφωνα με το ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ στο Ν. 4472/2017 με τον οποίο ψηφίσθηκε το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής ( Μ.Π.Δ.Σ.) 2018-2021 (Κεφάλαιο Δ΄Ενοποιημένος Προϋπολογισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης σελ.1099 ) το δημοσιονομικό αποτέλεσμα της Τ.Α. είναι θετικό δηλ. πλεόνασμα 485,00 εκατ. Ευρώ για το έτος 2015,572,00 εκατ. Ευρώ για το έτος 2016 και προϋπολογίζεται θετικό δηλ. πλεόνασμα για τα έτη 2017,2018,2019,2020 και 2021 ποσού 200,00-398,00-372,00-284,00 και 449,00 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Οσον αφορά τον προϋπολογισμό του Δήμου η εισήγηση επί του προσχεδίου του προϋπολογισμού του 2020 έπρεπε να περιέχει περισσότερα στοιχεία για να είναι πιο ευανάγνωστος και συγκρίσιμος με τον αντίστοιχο του προηγούμενου οικονομικού έτους. Επίσης , βοηθητικά θα μπορούσε η οικονομική υπηρεσία να παραθέσει χρηματοοικονομικούς δείκτες, αλλά και άλλους αριθμοδείκτες ( δείκτες Δομής προϋπολογισμού ), καθώς επίσης να υπογραμμίζει, αναλύει και επεξηγεί τις εγγραφές σημαντικού ύψους κονδυλίων εσόδων και εξόδων στην αιτιολογική έκθεση. Είναι γνωστό ότι ουσιαστικά ο ισολογισμός του 2019 έχει συνταχθεί και επομένως θα μπορούσαν να δοθούν απολογιστικά στοιχεία που θα βοηθούσαν για την υποβολή προτάσεων σε συγκεκριμμένους κωδικούς. Η εισήγηση ( ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ Π/Υ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΕΣΟΔΩΝ-ΕΞΟΔΩΝ 2019-ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ –ΙΟΥΝΙΟΣ ) αναφέρει ως σύνολο πόρων και εξόδων και πληρωμών το ποσό των 50.401.062,84 ευρώ,αντί του ποσού των 68.245.062,62 ευρώ μετά τις αναμορφώσεις.Οι συγκρίσεις επομένως πρέπει να γίνουν με βάση αυτά τα ποσά. Επομένως στο εξάμηνο τα μεν εισπραχθέντα έσοδα ποσού 28.326.125,93 ευρώ αντιστοιχούν στο 41,51% των προϋπολογισθέντων εσόδων του Π/Υ, οι δε πληρωμές των εξόδων ανερχόμενες στο ποσό των 15.585.715,08 ευρώ αντιστοιχούν στο 22,84% των προϋπολογισθέντων εξόδων του Π/Υ.Αρα έχουμε υποεκτέλεση του προϋπολογισμού αν συνεχισθεί η τάση του Α΄εξαμήνου.
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΕΝΤΑΓΜΕΝΩΝ ΕΡΓΩΝ ΣΤΟ ΕΣΠΑ ΚΑΙ ΕΞ Ι.Π. ΕΡΓΩΝ
Διαβάζοντας τους πίνακες της εισήγησης ( ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ/ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ) σημειώνουμε : Ολόκληρο το Α΄εξάμηνο του 2019 ο Δήμος << δαπάνησε >> για αγορά παγίων
5
και την παραγωγή έργων το ποσό των 2.744.968,89 € σε σύνολο προϋπολογισθέντων για όλο το 2019 ποσού 11.184.495,10 €,δηλ. απορρόφησε το 24,54% !!! Αντίστοιχα το 2018 (σύνολο έτους )τα αντίστοιχα ποσά ανήλθαν σε 6.365.954,09 € έναντι προϋπολογισθέντων ποσών 7.248.799,16 € Για μελέτες ολόκληρο το 2018 και το Α΄εξάμηνο του 2019 τα ποσά ήταν μ η δ ε ν ι κ ά !!! Για να έχουμε πλήρη εικόνα πρέπει να αναφέρουμε ότι το ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ του Δήμου για τα έτη 2018 και 2019 ( χωρίς τις ενδιάμεσες αναμορφώσεις ) ανέρχονταν στο ποσό των 112.987.841,79 € και 96.211.865,06 € αντίστοιχα.
ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΟΡΑΜΑ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ
Βασική επιδίωξη μέσω του προϋπολογισμού και του τεχνικού προγράμματος πρέπει να αποτελεί το «να εξασφαλιστούν» οι προϋποθέσεις για την ευημερία των πολιτών με τη δημιουργία νέων και την επέκταση υφιστάμενων υποδομών, την ποιότητα της ζωής, την υγιεινή και την ασφάλεια των πολιτών, την καλλιέργεια του πολιτισμού, την επαύξηση της κοινωνικής αλληλεγγύης, αλλά και την ευημερία των επιχειρήσεων στα όρια του Δήμου, ενισχύοντας με δράσεις και μέτρα την ανταγωνιστικότητα, την εξωστρέφειά τους και τα μετάβαση στην ποιοτική επιχειρηματικότητα με αιχμή την καινοτομία και την αύξηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας με στόχο την αύξηση της απασχόλησης και του επιχειρηματικού κέρδους.
Χρηματοδότηση μέσω του προϋπολογισμού η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΕΝΟΣ SMART PLAN ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΑΛΕΞ/ΠΟΛΗΣ ΜΕ ΘΕΜΕΛΙΩΔΕΙΣ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΥΣ:
-Το Κόστος
-ΤοΧρόνο –Ενέργεια/φιλικότητα προς το περιβάλλον
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ – ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝ ΓΕΝΕΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ
1) Αλλαγή και καλλιέργεια νέας διοικητικής κουλτούρας στο Δήμο με εφαρμογή δημοτικού μάνατζμεντ.
2) προσπάθεια για τη μεγιστοποίηση οφέλους – κόστους .
6
3) συστηματική και μεθοδική εκπαίδευση του προσωπικού με διάθεση σημαντικών πιστώσεων για το σκοπό αυτό ( για το 2020 πρέπει να προβλέπονται τα σχετικά κονδύλια ).
4) Ετήσια λογοδοσία των στελεχών του Δήμου και κυρίως της οικονομικής Υπηρεσίας, καθώς και των αιρετών ( Εκτελεστικής Επιτροπής,Οικονομικής Επιτροπής, Αντιδημάρχου Οικονομικών, Δημάρχου ) για την οικονομική διαχείριση του Δήμου στους δημότες.
5) Να συντάσσεται και ένας « κοινωνικός προϋπολογισμός » για το Δήμο , δεδομένου ότι ο Δήμος ασκεί κοινωνικές πολιτικές και παρέχει υπηρεσίες στους δημότες και την κοινωνία γενικότερα.
6) Σύνταξη του επόμενου προϋπολογισμού κατά το δυνατόν από << μηδενική βάση >> αφού προσδιοριστούν μετά από έλεγχο οι ανελαστικές δαπάνες. Είναι γνωστή η διαδικασία που ακολουθείται μέχρι σήμερα στη σύνταξη του προϋπολογισμού και πρέπει να αλλάξει άμεσα. Στενή συνεργασία για το σκοπό αυτό της οικονομικής υπηρεσίας και της αντιδημαρχίας Οικονομικών με τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες των λοιπών αντιδημαρχιών.
7) Περιστολή της σπατάλης σε υλικά, υπηρεσίες και ανθρώπινο δυναμικό επί τη βάσει μετρήσιμων στόχων.
8) Αναδιοργάνωση μηχανογράφησης και πληροφορικής όλων των υπηρεσιών του Δήμου.
9) Αναδιάταξη προσωπικού στις οικονομικές υπηρεσίες με ενίσχυση του αρμοδίου τμήματος , που έχει σαν αντικείμενο τις βεβαιώσεις και κυρίως τις εισπράξεις των βεβαιωθέντων εσόδων και αξιοποίηση του επιστημονικού προσωπικού του Δήμου ( οικονομολόγοι ).
Στοχευμένη προσπάθεια για είσπραξη εσόδων από μεγαλοοφειλέτες του Δήμου ( πρόστιμα πολεοδομίας, μισθώματα ακινήτων του Δήμου ).και από << στρατηγικούς >> κακοπληρωτές.
Σύμφωνα με την Τριμηνιαία Εκθεση Αποτελεσμάτων Εκτέλεσης Προϋπολογισμού Δαπανών και Εσόδων του Δήμου Β΄τριμήνου 2019 το υπόλοιπο του Λογαριασμού 32 ( Εισπρακτέα υπόλοιπα προηγουμένων οικονομικών ετών ) ανήρχετο στο ποσό των 9.461.557,55 ευρώ και οι εισπράξεις στο ποσό των 201.820,11 ευρώ ( ποσοστό 2,00 % περίπου ) και το υπόλοιπο του Λογαριασμού 85 ( Προβλέψεις μη είσπραξης ) στο ποσό των 9.034.645,39 ευρώ.
10) Πλήρης αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας με πρόσληψη εξειδικευμένου συμβούλου για τη μεγιστοποίηση των εσόδων από την πηγή αυτή. ( Ενδεικτικά έναντι προϋπολογισθέντων προσόδων από ακίνητη περιουσία για το έτος 2019 ποσού 323.440,00 € εισπράχθηκαν μόνο 46.606,59 € σύμφωνα με την Τριμηνιαία Εκθεση Αποτελεσμάτων Εκτέλεσης Προϋπολογισμού Δαπανών και Εσόδων του Δήμου Β΄τριμήνου 2019 )
11) Ενημέρωση ανά τακτά χρονικά διαστήματα τόσο της πολιτικής ηγεσίας του Δήμου (Αντιδήμαρχοι, πρόεδροι Ν.Π.Δ.Δ. και εταιριών του Δήμου , Εκτελεστική και Οικονομική Επιτροπή), όσο και των διευθυντών και προϊσταμένων των υπηρεσιών του Δήμου για την πορεία υλοποίησης του προϋπολογισμού ώστε να υφίσταται η δυνατότητα αλλαγών και τροποποιήσεων για την υλοποίηση των στόχων.
7
12) Υλοποίηση των προτάσεων και συμμόρφωση με τις υποδείξεις του ορκωτού λογιστή ( KSi Greece ),όπως:
-Παρακολούθηση των προβλέψεων ανα πελάτη και. Ότι << ….ο Δήμος πρέπει να βρεί τρόπους έτσι ώστε να διεκδικήσει με κάθε μέσο τις βεβαιωμένες απαιτήσεις του πριν την παρέλευση πενταετίας έτσι ώστε να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος παραγραφής τους… >> βλέπε αναλυτική έκθεση ελέγχου Διαχειριστικής Χρήσης 2017 κεφάλαιο 2.4.2 προβλέψεις για επισφαλείς απαιτήσεις.
-Ο Δήμος ….<< να εφαρμόσει μια διαδικασία καταγραφής και συγκέντρωσης των εκκρεμών δικαστικών του υποθέσεων .με τη βοήθεια των Νομικών Συμβούλων…>> ως αναλυτική έκθεση ελέγχου κεφάλαιο 4.1.1
Συμμετοχικός Προϋπολογισμός Πολιτών
Προτείνουμε να θεσπιστεί ο «Συμμετοχικός Προϋπολογισμός των Πολιτών», αρχικά με ένα ποσό της τάξεως των 150.000 – 200.000 € με προοπτική τα επόμενα έτη να διευρυνθεί.
Θα είναι μια καινοτόμος και πρωτότυπη πρωτοβουλία των πολιτών στο σχεδιασμό και στη λήψη των αποφάσεων που προτείνουμε να θεσπίσει ο Δήμος Αλεξανδρούπολης, για την κατάρτιση ενός «Συμμετοχικού Προϋπολογισμού», που θα σχεδιάζουν,προτείνουν και θα διαχειριστούν οι δημότες.
Βασική αρχή η ενίσχυση της τοπικής Δημοκρατίας μέσω της συμμετοχής των δημοτών και της κοινωνίας των πολιτών στην τοπική διακυβέρνηση. Είναι εγχείρημα δύσκολο στην υλοποίησή του και προϋποθέτει πολιτική βούληση από τη Δημοτική Αρχή και κινητοποίηση της τοπικής κοινωνίας.
Τα στάδια υλοποίησης:
1. Πρόσκληση για υποβολή προτάσεων από μεμονωμένους δημότες, από ομάδες πολιτών και συλλογικότητες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Οι προτάσεις πρέπει να αποβλέπουν στη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και στην αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών στους δημότες.
2. Ενημέρωση των πολιτών και υποστήριξη από τις υπηρεσίες του Δήμου.
3. Αξιολόγηση των προτάσεων και επιλογή των πιο σημαντικών από αυτές.
4. Ετήσιος προϋπολογισμός πολιτών.
Οι σημαντικότερες προτάσεις ενσωματώνονται στο τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου και συντάσσεται ένας «άτυπος προϋπολογισμός».
Ο θεσμός του «Συμμετοχικού Προϋπολογισμού των Πολιτών» εφαρμόζεται σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο (Ν. Αμερική, Σκανδιναβία, Αγγλία,Η.Π.Α. ) και στην Ελλάδα από τους Δήμους Κηφισιάς, Βύρωνα και πρόσφατα από τον Δήμο Ιωαννιτών .
Ρυθμίσεις Οφειλών
8
Όπως είναι γνωστό βάσει του Ν. 4611/2019 που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 73 στις 17/05/2019 με το άρθρο 110 δόθηκε η δυνατότητα στους οφειλέτες των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού να ρυθμίσουν τις οφειλές τους ( 100 δόσεις – ελάχιστη δόση 20,00 € με κούρεμα προσαυξήσεων από 50 έως 100% και για χρέη που θα είχαν βεβαιωθεί μέχρι 17/07/2019. Οι αιτήσεις μπορούν να κατατεθούν μέχρι 17/09/2019).
Θα ήθελα να γνωρίσω τα αποτελέσματα από τις ρυθμίσεις που έγιναν μέχρι σήμερα αν και οι εκτιμήσεις είναι ότι ελάχιστα απέδωσε η ανωτέρω ρύθμιση.
Επανέρχομαι σε ίδιο ερώτημα που είχα κάνει και κατά την συνεδρίαση της επιτροπής το 2017 όταν ίσχυσε αντίστοιχα ο Ν.4483/2017 :Τι πρόκειται να γίνει με τις οφειλές που δεν έχουν βεβαιωθεί και ιδίως με τα πρόστιμα του Κ.Ο.Κ, και του Κανονισμού Ελεγχόμενης Στάθμευσης του Δήμου τόσο της Δημοτικής Αστυνομίας, όσο και της ΕΛ.ΑΣ.; Υπάρχουν πληροφορίες ότι από το έτος 2016 και μέχρι σήμερα υπάρχουν χιλιάδες κλήσεις που δεν έχουν βεβαιωθεί – εγγραφεί στους βεβαιωτικούς καταλόγους το Δήμου, με συνέπεια αφενός μεν ο Δήμος να έχει απώλεια εσόδων και αφετέρου να μην υπάρχει λογιστική απεικόνιση των απαιτήσεων αυτών του Δήμου και οι δημότες – οφειλέτες δεν μπόρεσαν να επωφεληθούν και να χάσουν την πιο πάνω ρύθμιση και να κινδυνεύουν να χάσουν οποιαδήποτε μελλοντική ρύθμιση .
Αλήθεια γιατί τα Νομικά Πρόσωπα του Δήμου ( Δ.Ε.Υ.Α.-Τ.Ι.Ε.Δ.Α. ΑΕ ) δεν έχουν καν αποφασίσει μέχρι σήμερα μέσω των Διοικητικών τους Συμβουλίων για την υλοποίηση της ρύθμισης ?
Επιχορηγήσεις Αθλητικών Σωματείων και Πολιτιστικών Συλλόγων και Εκδηλώσεων
Με την 535/2016 Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ψηφίσθηκε – εγκρίθηκε ο Κανονισμός Λειτουργίας Δημοτικών Αθλητικών Εγκαταστάσεων. Στο σχετικό Παράρτημα 1 υπάρχουν κριτήρια αξιολόγησης της οργάνωσης σωματείων με τέσσερα επίπεδα.
Προτείνουμε να υλοποιηθεί ο σχετικός κανονισμός, να αξιολογηθούν τα αθλητικά σωματεία και η χρηματοδότησή τους να γίνεται ετήσια και άπαξ μέσω του προϋπολογισμού του Δήμου και όχι με το γνωστό τρόπο (σε κάθε σχεδόν Δ.Σ. να έρχονται σημειώματα με αιτήματα χρηματοδότησης).
Το ίδιο να γίνει και με τους πολιτιστικούς συλλόγους σε συνεργασία με την Ε.ΠΟ.Φ.Ε..
Όλες οι επιχορηγήσεις να περιλαμβάνονται στον αρχικό προϋπολογισμό του Δήμου. Και να εκταμιεύονται έγκαιρα. Επίσης με την κατάρτιση και την ψήφιση του προϋπολογισμού να γίνεται ο προγραμματισμός και η χρηματοδότηση ονομαστικά διαφόρων τοπικών εκδηλώσεων που επαναλαμβάνονται περιοδικά κατ’ έτος ( π.χ. Βήρεια, εορτές
9
πολιούχων στα χωριά όπως Δεκαπενταύγουστου στις Φέρες,στην Αισύμη,τον Απαλό,Αγίου Χαραλάμπους; στον Αβαντα ,καρναβαλικές εκδηλώσεις κλπ ).
Ενίσχυση της τοπικής κοινωνίας και των επιχειρήσεων μέσω του Προϋπολογισμού
Εχουμε γίνει αποδέκτες παραπόνων από λογιστικά γραφεία και γραφεία μελετών και συμβούλων επιχειρήσεων μελών του Επιμελητηρίου ,αλλά και επιχειρήσεων –πελατών των γραφείων μας σχετικά με απ ευθείας αναθέσεις προμηθειών΄,παροχής υπηρεσιών και μελετών εκ μέρους του Δήμου και των Νομικών του Προσώπων σε ομοειδείς επιχειρήσεις με έδρα περιοχές εκτός του Δήμου.Αυτό είναι καθόλα νόμιμο βέβαια και σε ορισμένες περιπτώσεις αναγκαστικό – αν η αντίστοιχη προμήθεια,υπηρεσία η μελέτη δεν μπορεί να παρασχεθεί από επιχειρήσεις με έδρα τον Δήμο- αλλά καλό είναι να προτιμώνται επιχειρήσεις του Δήμου μας ,ώστε να τονωθεί η οικονομική δραστηριότητα των επιχειρήσεων του Δήμου μας με την συμβολή και του Δήμου Αλεξ/πολης και των Νομικών του Προσώπων.
Ανταποδοτικά Τέλη
Σύμφωνα με το Νόμο και τις Εγκυκλίους του Υπουργείου Εσωτερικών, τα ανταποδοτικά τέλη θα πρέπει να ισοσκελίζονται με τις αντίστοιχες δαπάνες.
Όπως είναι γνωστό, με την υπ’ αριθ. 684/2016 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αλεξ/πολης, καθορίστηκαν οι συντελεστές του Ενιαίου Ανταποδοτικού Τέλους Καθαριότητας και Φωτισμού για το έτος 2017.
Έτσι, αυξήθηκαν οι συντελεστές κατά 18,5%. με τη σχετική αύξηση να ισχύει από 01/01/2017.
Σε σχετικές δηλώσεις του σε τοπικό ραδιόφωνο ο κ. Δήμαρχος είχε δεσμευθεί ότι για το 2018 θα μειωθούν τα δημοτικά τέλη,εξαγγελία που δεν υλοποιήθηκε ούτε και το 2019.
Επειδή η σχετική απόφαση πρέπει να ληφθεί μέχρι το τέλος του έτους και τα σχετικά κονδύλια να περιληφθούν στον υπό κατάρτιση και ψήφιση προϋπολογισμό, να υλοποιηθεί η σχετική δέσμευση του κ. Δημάρχου δεδομένης και της οικονομική συγκυρίας που είναι δύσκολη τόσο για τα νοικοκυριά, όσο και για τις επιχειρήσεις.
Δυστυχώς δεν φαίνεται να υλοποιείται κάτι τέτοιο,γιατί :
ΑΠΟΦΑΣΗ ΑΡΙΘ. : 221 / 2018 ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ
ΘΕΜΑ : « Έγκριση Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής
Στρατηγικής 2019-2021 του υποτομέα $1313 Τοπικής Αυτοδιοίκησης που
ανήκει ο Δήμος Αλεξανδρούπολης »
Σύμφωνα με την εισήγησηΤο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2021 του υποτομέα $1313 Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που ανήκει ο Δήμος Αλεξανδρούπολης, θα περιλαμβάνει την αποτύπωση των δημοσιονομικών αποτελεσμάτων των δύο προηγούμενων ετών (2016-2017) , καθώς και τις προβλέψεις των δημοσιονομικών προοπτικών για α) το τρέχον έτος (2018) , β) το έτος προϋπολογισμού (2019) και τα τρία επόμενα έτη (2020-2022).
10
Πίνακας Α1: ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΜΠΔΣ ΔΗΜΩΝ, ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ ΚΑΙ ΝΠΔΔ
ΕΣΟΔΑ α) Έσοδα από ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα
3.879.736,95 ( 2016 )€
4.420.089,80 ( 2017 )€
4.305.000,00 ( 2018 ) € ΕΓΚΕΚΡΙΜΜΕΝΟΣ
4.305.000,00 ( 2018 ) € ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ
4.404.015,00 (2019 )€
4.518.519,39 ( 2020 )€
4.645.037,93 ( 2021 )€
4.779.744,03 ( 2022 )€
Επομένως μιλάμε για αύξηση και όχι μείωση των ανταποδοτικών.Ισως ο αρμόδιος αντιδήμαρχος πρέπει να το διευκρινήσει.
Πλεονασματικός Ισολογισμός
Ο Ισολογισμός του Δήμου για το 2016 είχε καθαρό αποτέλεσμα χρήσεως ( πλεόνασμα ) 1.843.242,49 ευρώ έναντι 75.406,75 ευρώ πλεονάσματος το 2015 για το 2017-πλεόνασμα ήταν 880.111,03 ευρώ ,για δε το 2018 – παρότι δεν έχει ακόμη δημοσιευθεί-ακούγεται ότι θα είναι και πάλι πλεονασματικός-γεγονός κατά την κρίση μας πολύ θετικό.
Μετά τις πιο πάνω σχετικές παρατηρήσεις, σημειώσεις και προτάσεις, το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδος διατυπώνει τη γνώμη του ως προς την κατάρτιση του Προϋπολογισμού για το έτος 2020 και παρακαλούμε τον κύριο Δήμαρχο ως πρόεδρο της δημοτικής επιτροπής διαβούλευσης να προωθήσει αυτές μαζί με τις προτάσεις των υπολοίπων μελών της δημοτικής επιτροπής διαβούλευσης στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Ευχαριστώ για την προσοχή σας
ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΤΣΑΝΤΟΥΡΑΣ

Προηγούμενο άρθροΣωματείο Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος Και Συναφών Επαγγελμάτων – Για Αντικαπνιστικό Νόμο
Επόμενο άρθροΔημήτρης Παπαδόπουλος: “Πρέπει να υπάρξει σχεδιασμός για την τοποθέτηση των κάδων. Είναι 30 ετών το όχημα πλυντήριο και δεν διαθέτει ζεστό νερό για το πλύσιμο των κάδων”