Σας προσκαλούμε στην παρουσίαση του βιβλίου της Δήμητρας Πατρωνίδου:

Απόπειρα Εκπαιδευτικού Εκβουλγαρισμού 1941-1944
Η κατεχόμενη Ανατολική Μακεδονία και Θράκη μέσα από τα βουλγαρικά αρχεία

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο
Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης
(Λεωφ. Δημοκρατίας 335, Αλεξανδρούπολη)

την Παρασκευή 8 Νοεμβρίου, στις 20:00.

Θα μιλήσουν οι:

  • Αθανάσιος Καραφύλλης, καθηγητής Ιστορίας της Εκπαίδευσης ΔΠΘ,
  • Γιούλη Ζήκα, φιλόλογος, πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων Νομού Έβρου,
  • και η Δήμητρα Πατρωνίδου, φιλόλογος, δρ Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, μεταδιδακτορική ερευνήτρια ΠΑ.ΜΑΚ.

Χαιρετισμό θα απευθύνει ο πρόεδρος του Ιστορικού Μουσείου Αλεξανδρούπολης κ. Νικόλαος Πινάτζης, αρχιτέκτων.

  1. Στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου η Ανατολική Μακεδονία και η Θράκη ήταν κατεχόμενη ζώνη ή de facto ενσωματωμένη διοικητική επαρχία του βουλγαρικού κράτους;
  2. Τα σχολεία λειτούργησαν στη διάρκεια της βουλγαρικής κατοχής 1941-1944 στην Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη;
  3. Ποιοι και ποιες δίδαξαν;
  4. Ποιες πληθυσμιακές ομάδες έγιναν δεκτές στο σχολείο;
  5. Υπήρχαν μειονοτικά σχολεία;
  6. Ποιες κατευθύνσεις ακολούθησε το αναλυτικό πρόγραμμα;
  7. Ποια ήταν τα οικονομικά της εκπαίδευσης;
  8. Ποια ήταν τα μεγαλύτερα προβλήματα που συνάντησε η βουλγαρική εκπαιδευτική πολιτική στην Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη;

Αυτά και άλλα πολλά ερωτήματα προσπαθεί να απαντήσει το βιβλίο Απόπειρα Εκπαιδευτικού Εκβουλγαρισμού 1941-1944. Η κατεχόμενη Ανατολική Μακεδονία και Θράκη μέσα από τα βουλγαρικά αρχεία.

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Μία ανάλυση της εκπαιδευτικής πολιτικής του βουλγαρικού κράτους στην Ανατολική Μακεδονία και τη Δυτική Θράκη κατά τη βουλγαρική κατοχή των ετών 1941-1944.

Η μελέτη αυτή συμβάλλει στη γενικότερη συζήτηση για τις διαδικασίες οικοδόμησης έθνους στα Βαλκάνια. Διαφωτίζεται ο ρόλος του σύγχρονου κράτους στη διαμόρφωση εθνικής ταυτότητας και στην καλλιέργεια της εθνικής συνείδησης των βαλκανικών λαών, ένας ρόλος που αποτελεί και τον κρίσιμο παράγοντα στην ανάπτυξη του εθνικισμού στη νοτιοανατολική Ευρώπη. Ειδικότερα αναλύεται η προσπάθεια του σύγχρονου κράτους να παρέμβει στη διαδικασία των συνεχιζόμενων μεταλλάξεων των εθνικών ταυτοτήτων, γεγονός που αποτελεί ομολογουμένως «τη σπονδυλική στήλη» του Μακεδονικού Ζητήματος, παλαιού και νέου.

Ανιχνεύονται οι εκπαιδευτικοί μηχανισμοί που τέθηκαν σε λειτουργία, προκειμένου να επιβληθεί μια ενιαία εθνική γλώσσα και εθνική ιδεολογία στο πληθυσμιακό σώμα που κατοικούσε εκεί.

Η έρευνα βασίζεται σε βουλγαρικό αρχειακό υλικό της περιόδου 1941-1944, πρωτογενές και δευτερογενές: τα Αρχεία του βουλγαρικού Υπουργείου Εθνικής Παιδείας, το περιοδικό Σχολική Επιθεώρηση και τη βουλγαρική Εφημερίδα της Κυβέρνησης. Παράλληλα γίνεται χρήση βουλγαρικών βιβλιογραφικών δεδομένων, συχνά και σύγχρονων με τα υπό διερεύνηση εκπαιδευτικά φαινόμενα.

Η Δήμητρα Πατρωνίδου γεννήθηκε στην Καβάλα το 1970. Είναι διδάκτορας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Συμμετέχει σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια και δημοσιεύει άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά πάνω σε θέματα ιστορίας και ιστορίας της εκπαίδευσης. Ζει στη Δράμα και εργάζεται ως φιλόλογος σε λύκειο της πόλης.

Προηγούμενο άρθροΠαρατήρηση του φαινομένου της Διάβασης του Ερμή
Επόμενο άρθροΟ Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης ενημέρωσε τον Ε. Στυλιανίδη ότι εγκρίθηκαν τα ΠΣΕΑ για τις καταστροφές της Ροδόπης